Mondi investerar 200 miljoner i kraftpappersbruket Frantschach

PUBLICERAD: 22 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Mondi investerar drygt 200 miljoner kronor i modernisering av sitt 140-årsfirande kraftpappersbruk i österrikiska Frantschach. (Bild Mondi)|”I dag riktas rampljuset på fiberbaserade produkter”, säger Gottfried Joham, VD för Mondi Frantschach. (Bild Mondi)

Globala förpacknings- och papperskoncernen Mondi moderniserar sitt kraftpappersbruk i Frantschach, Österrike för 20 miljoner euro (drygt 200 miljoner kronor). Investeringen görs för att förbättra hållbarheten i massaproduktionen vid bruket.

Den pappersmassa, som tillverkas i Frantschach, används bland annat till brukets produktion av kraftpapper, som i sin tur konverteras till förpackningar inom livsmedel, byggmaterial och djurfoder.

Mondi skriver i ett pressmeddelande att utbyggnad och modernisering av indunstningsanläggningen vid Frantschach-bruket bland annat innebär att man kan öka utvinningen av mängden värme från tillverkningsprocessen och minska det kemiska syrebehovet för biologisk rening av avloppsvatten. Bruket, som firar 140-års jubileum i år, har redan varit självförsörjande på energi i många år och förser omgivande samhällen och industriföretag med överskottsvärme från massaproduktionsprocessen. Med den nu beslutade investeringen och moderniseringen kan man alltså tillvarata ytterligare överskottsvärme.

”I dag riktas rampljuset på fiberbaserade produkter”, säger Gottfried Joham, VD för Mondi Frantschach. (Bild Mondi)

Optimeringen bidrar också till bättre bioekonomi genom att öka andelen användbara biprodukter från massaproduktionsprocessen. Exempelvis kommer man att kunna öka mängden tillvaratagen tallolja, som används för tillverkning av film, lim och färger, från nuvarande 18 kilo till 35 kilo per ton massa.

”Med dagens fokus på hållbarhet och cirkularitet riktas rampljuset på fiberbaserade produkter och massa. Trä är inte bara en förnybar resurs, utan också det mest återvunna materialet i världen. Exempelvis återvinns i Europa 74 procent av papper och 83 procent av pappersbaserade förpackningar. Vår nya anläggningsutrustning kommer att göra vår massaproduktion ännu mer effektiv och hållbar”, säger Gottfried Joham, VD för Mondi Frantschach.

—————————————————–

Mondi Kraft Paper ingår i Mondis affärsenhet Flexible Packaging och producerar blekt och oblekt säckkraftpapper samt blekt, oblekt och återvunnet specialkraftpapper. Produkterna konverteras till pappersförpackningar inom bygg, livsmedel, jordbruk, kemisk industri, mfl samt till bärkassar, e-handelsförpackningar och isoleringspapper.
Mondi Kraft Paper har fyra verksamheter, belägna i Österrike, Bulgarien, Tjeckien och Sverige (Mondi Dynäs AB).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx