Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har lanserat en molnbaserad 3D-studio, där kunderna snabbt kan bygga upp egna modeller av metallbaserade livsmedelsförpackningar.
Den nya digital designstudion är en uppgradering av den 3D-studio för tredimensionell visualisering av metallförpackningar som Ardagh Group lanserade 2016 för sina kunder. Den nya 3D-studion är skapad i samarbete med Ardaghs mjukvarupartner WebPac, och erbjuder molnbaserad teknik, förbättrade funktioner och större hastighet och flexibilitet.
”Vi är glada att kunna lansera dessa nya och förbättrade möjligheter för kunderna inom Ardagh Metal Europes affärsområde Food & Specialty”, säger Martin de Olde, marknadschef och affärsutvecklingschef.
För att ge största möjliga utbud och exempel för kunderna, har Ardagh byggt upp ett stort designbibliotek med mängder av exempel på olika metallförpackningsformat och –lösningar, allt från matburkar och ölfat till aerosoler och förslutningar.
”För att våra kunder ska kunna utveckla sina varumärken och lansera nya förpackningslösningar har vi sett till att lägga till många fler 3D-format i studion och skapa nya uppladdningsverktyg och användarvänliga online-delningsprocesser”, säger Martin de Olde.
Ardagh skriver i ett pressmeddelande att man som ett av världens största förpackningsföretag hanterar tusentals förpackningsprojekt vid sina grafiska avdelningar och att man inser att för kunderna är det avgörande att så mycket som möjligt kunna förkorta tiden från idé och design till lansering på marknaden.
”Med den förbättrade studion kan kunderna nu enkelt visualisera sina projekt i ett mycket tidigt skede av förpackningsutvecklingen genom att kunna ta fram en 3D-modell inom några minuter”, säger Martin de Olde.