Mobiljätten Samsung fasar ut plast i sina förpackningar

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Samsung ska fasa ut all jungfrulig plast i sina förpackningar och ersätta den med andra material eller med lösningar av bioplast eller återvunnen plast.

Mobil- och elektronikjätten Samsung Electronics meddelar att man med början i år kommer att fasa ut all jungfrulig plast i sina förpackningar och ersätta den med hållbara material som kartong, etc. alternativt med  återvunnen eller biobaserad plast.

Stegen att ersätta den jungfruliga plasten kommer att inledas redan under första halvåret i år och Samsung har för ändamålet bildat en arbetsgrupp med experter inom design, utveckling, inköp, marknadsföring och kvalitetskontroll. Gruppen ska ta fram innovativa förpackningsidéer kring hur man snabbt kan skapa nya förpackningar av hållbara förpackningsmaterial.

De nya förpackningarna kommer att omfatta alla typer av produkter från Samsung, allt från mobiltelefoner, surfplattor, etc. till större hushållsapparater och vitvaror.

Samsung skriver i ett pressmeddelande att i förpackningar för mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara produkter kommer man att ersätta de formpressade plastinredningarna, som håller fast produkter och tillbehör, med inredningar tillverkade av formpressade fibermaterial och plastpåsar med tillbehör kommer att ersättas med påsar av mer miljövänliga material.

För att spara på plaståtgången kommer Samsung även att ta bort den tunna, transparenta plastfilm, som skyddar displayer, metallytor, etc. på många produkter och som måste plockas bort av konsumenten, innan produkten kan användas.

Av pressmeddelandet framgår vidare att de stora plastpåsar, som i dag används för att skydda Samsungs större hushållsapparater och vitvaror som TV, kylskåp, tvättmaskiner, etc., kommer att ersättas med påsar helt tillverkade av återvunnen plast eller av påsar tillverkade av bioplaster med stärkelse eller sockerrör som råmaterial.

”Vi tar itu med miljöfrågor som resursutarmning och plastavfall och engagerar oss för att minimera föroreningar och miljöbelastningar från våra produkter. Vi kommer att använda mer miljövänliga material, även om det innebär ökade kostander” säger Gyeong-bin Jeon, chef för Samsung´s Global Customer Satisfaction Center.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox