Mjukvaruspecialisten CERM köper ut sig från Heidelberg

PUBLICERAD: 13 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Som en oberoende, innovativ och smidig nischspelare kan vi utvidga våra erbjudanden inom etikett- och förpackningsmarknaden” säger Geert Van Damme. (Bild CERM)

Företagsledningen för belgiska CERM, som utvecklar och levererar mjukvaror till tryckpressindustrin, har köpt ut sig från ägaren Heidelberger Druckmaschinen AG genom ett s.k. MBO (Management Buyout). Genom att bli självbestämmande siktar CERM nu på en global utvidgning och lansering av sina mjukvarulösningar för tryck av etiketter och förpackningar.

CERM har varit en del av Heidelberg-gruppen sedan år 2011. Företagets mjukvarulösningar anses vara några av de starkaste systemen på marknaden för alla typer av pressar, oavsett storlek och applikationsfokus.

CERM skriver i ett pressmeddelande att den växande trenden för digitalt etikett- och förpackningstryck bäddar för en ökad mjukvarustyrd automation, som säkerställer lönsam produktion inom etikett- och förpackningsområdet.

”Vår programvara är beprövad och kan öka service-, kvalitets- och effektivitetsnivåerna för etikett- och förpackningstryckare globalt. Vi fokuserar ständigt på befintliga och nya kundbehov och teknisk utveckling. För att utforska vår fulla potential och driva den tillväxten, behövde vi återfå självständighet och välkomna ytterligare distribution och supportkanaler”, säger Geert Van Damme, VD för CERM och en av cheferna involverade i MBO.

Även om CERM nu kommer att agera som ett självständigt bolag, så kommer man även i fortsättningen att tillsammans med Heidelberg utveckla och distribuera CERM:s programvaror för det kommersiella trycksegmentet. Alla befintliga kundkontrakt hos Heidelberg kommer också att finnas kvar.

”Vi värdesätter samarbetet under alla år och kommer att fortsätta samarbeta med Heidelbergs försäljnings- och serviceenheter. Vi ser också fram emot att som en oberoende, innovativ och smidig nischspelare utvidga våra erbjudanden inom etikett- och förpackningsmarknaden” säger Geert Van Damme.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco