Mjölken blir ”grönare” när förpackningen blir brun...

PUBLICERAD: 22 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Förpackningarna till Arlas ekologiska mejeriprodukter blir nu bruna

Arla Foods tar nu ytterligare ett steg mot grönare förpackningar på sina ekologiska mejeriprodukter. Genom att bland annat ta bort ett materialskikt minskas kartongens klimatpåverkan med hela 24 procent. Det medför också att den klassiska vita ekoförpackningen nu blir brun.

Arlas övergripande ambition är att minska klimatpåverkan från förpackningarna med 25 procent fram till år 2020, jämfört med 2005. Företaget är redan en god bit på väg och låter nu de ekologiska förpackningarna leda vägen för att minska klimatavtrycket ytterligare.

”Varje år förpackar vi nästan en miljard produkter i Sverige och vi vill förstås att de ska vara så bra som möjligt för klimatet och miljön. Främst tack vare det borttagna materialskiktet, minskar kartongens klimatpåverkan med 24 procent och dess vikt med tre procent jämfört med den tidigare. Eftersom vi säljer stora volymer av dessa produkter, får den nya förpackningen en avsevärd effekt”, säger Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla.

Först ut med den nya förpackningen är ekologisk mjölk, fil och grädde, som finns i butik vecka 38. Snart kommer också fler produkter i Arlas breda sortiment att byta till grönare kartong.

”Vi är väldigt måna om att både innehållet och förpackningen ska vara tillverkade med låg negativ miljö- och klimatpåverkan och vi tror att de konsumenter, som väljer våra ekologiska produkter, håller med. Tack vare det borttagna materialskiktet blir våra ekologiska produkter nu ännu bättre”, säger Anna-Karin Modin Edman.

400 svenska Arlagårdar är ekologiska. Under 2017 och 2018 ställer ytterligare 80 Arlagårdar om till ekologisk mjölkproduktion.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x