Mintel presenterar högaktuella globala förpackningstrender

PUBLICERAD: 19 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Brittiska trendinstitutet Mintel ger en översikt över aktuella globala förpackningstrender.

30 maj arrangerar tidningen nord emballage ett seminarium som handlar om hur varumärkesägare kan få förpackningen att på allvar ta rollen som säljare på butikshyllan.  Nya på talarlistan är det globalt välkända trendinstitutet Mintel samt det minst lika välkända varumärket Absolut.

Mintel, som har basen i England, kommer att finnas på plats och inleda dagen med en översikt över de globala trender man spårat och som just nu påverkar förpackningar. Man kommer att ta upp ämnen som “The Union of Package Structure and Branding”, “The Face & Role of Packaging On-line”, “Packaging Gets Smart, Active, and Intelligent”, “The Experience of Packaging” och “Extend My Brand” – alla områden, som är viktiga att ha med sig, när man ser på sina förpackningar nu och i den nära framtiden.

Vi kommer också att få lyssna till Sofia Erixson från Orkla Foods, som vid sidan av sitt jobb som förpackningsdesigner även driver en blogg på temat förpackningar.

Ny på talarlistan är också Saskia Neuman från The Absolute Company, som är ansvarig för tävlingen Absolut Award. Att förpackningen spelat en viktig roll för byggandet av Absoluts varumärke är ju ställt utom allt tvivel och Saskia kommer att berätta om hur man arbetar med det.

Sedan tidigare finns även Kevin Vyse från Marks & Spencer, Michael Meier från Schindler Partner, Sandra Planeta Sonnerup från Planeta Design, Magnus Iversen från Göteborgstryckeriet och Erik Elvingsson Hedén från SB Insight på programmet. 

Mer info finns på www.packseminars.com där du också anmäler dig.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432