Mindre chefskarusell när Duni ändrar om i sin ledningsgrupp

PUBLICERAD: 14 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

”Marknaden för hållbara förpackningar och tjänster fortsätter att växa och dessa förändringar i ledningsgruppen ska stödja vår tillväxt inom dessa områden”, säger Dunis VD och koncernchef Robert Dackeskog. (Bild Duni)|Lena Lundberg lämnar IKEM efter 27 och tar en chefspost i plastkoncernen Trioworld. (Bild IKEM/Bengt Säll)

För att öka sitt fokus inom hållbara ”on-the-go”-produkter genomför Malmöbaserade Duni Group – ledande tillverkare och leverantör av engångsförpackningar och liknande produkter för dukning, take-away, etc. – omedelbara ändringar i sin ledningsgrupp.

Duni skriver i ett pressmeddelande att förändringarna innebär att Nicklas Bengtsson, idag Executive Vice President Commercial för NorthEast och West, har accepterat rollen som EVP för affärsområdet BioPak i Europa och att Manfred Hargarten, för närvarande EVP Commercial Central and South, kommer att ta över Nicklas nuvarande ansvar och följaktligen blir EVP Commercial för alla regioner i en tillförordnad roll.

Samtidigt får Mats Lindroth, idag EVP för affärsområdet BioPak, en ny roll som Senior Advisor och fokuserar i denna på BioPak Pty Ltd och dess dotterbolag, den så kallade ”BioPak Group”. Förändringen innebär att Mats Lindroth kommer att lämna Duni Groups ledning under hösten för att fokusera på BioPak Group som styrelseledamot. Han kommer i sin nya roll även fortsättningsvis att rapportera till Dunis VD och koncernchef Robert Dackeskog.

”Marknaden för hållbara förpackningar och tjänster fortsätter att växa och är en mycket viktig del av Duni Groups och BioPak Groups erbjudande i Europa och övriga världen. Jag tror att dessa förändringar kommer att stärka vår förmåga att stödja denna tillväxtagenda på ett mycket bra sätt”, säger Robert Dackeskog.

Affärsområdet BioPak fokuserar på hållbara produkter och tjänster för den växande marknaden inom konsumtion av mat och dryck ”on the go”. Affärsområdet har sitt ursprung i det nyzeeländska/australiska företaget BioPak Pty Ltd och dess tre dotterbolag, som Duni förvärvade hösten 2018. BioPak-produkterna består av hållbara förpackningslösningar, etc och baseras på material som fibrer, kartong och bioplaster. BioPak Group verkar främst på marknaderna utanför Europa.

————————————————————-
Duni Group, som har huvudkontor i Malmö, är marknadsledande inom produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2.400 anställda fördelat på 24 länder. Koncernen har produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.