Miller Graphics växer med köp av Halmstadsbaserade Lito AB

PUBLICERAD: 4 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi är väldigt glada att få välkomna Lito till Miller Graphics-familjen”, säger Miller Graphics VD Fredrik Turzik.

Värmländska grafiska bolaget Miller Graphics meddelar att man utökar sin företagsgrupp genom förvärv av företaget Lito AB i Halmstad. Miller Graphics skriver att Lito erbjuder stora erfarenheter och gedigen kunskap inom automatisering av mediaprocessen, mm.

”När vi nu blir en del av Miller Graphics öppnar det upp nya möjligheter för Litos produkter att nå en större marknad, både produktmässigt och geografisk. Vi kommer även fortsätta vårt utvecklingsarbete med fokus på optimering och kvalité tillsammans med våra befintliga kunder”, säger Ole Jensen, produktionschef på Lito.

Grafiska bolaget Miller Graphics har fokus på innovativa lösningar, som täcker hela processen från design till tryckt förpackning. Företagets utbud omfattar hela värdekedjan med specialisering på artwork, färghantering, repro, klichéer, 3D-bilder och animeringar.

”Vi är väldigt glada att få välkomna Lito till Miller Graphics-familjen. Litos erfarenheter inom fotografering och 3D-bilder samt företagets tjänster Creator, Mag, DAM och PIM är efterfrågade komplement till vårt erbjudande”, säger Fredrik Turzik, VD på Miller Graphics.

Miller Graphics ägs av Ahlmarkskoncernen med säte i Karlstad och är en Europas största tillverkare av flexoklichéer och grafiska lösningar. I Sunne finns den svenska enheten med en studio för allt pre-pressarbete fram till tryckfärdiga filer samt produktion av flexoklichéer. Miller Graphics finns i 11 regioner över Europa samt norra och västra Afrika och jobbar inom tre affärsområden; Image carrier, Print Supplies och Digital Solutions.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker