Miljöorganisation vill ha plastfria butiksgångar..!

PUBLICERAD: 11 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kampanjen ”A plastic free aisle” vill att livsmedelskedjor och –butiker skapar minst en butiksgång

Kampanjen ”A plastic free aisle” (ung. “En plastfri gång”) är namnet på ett något annorlunda grepp för att minska antalet plastförpackningar i butiker..!
Bakom kampanjen står gräsrotsorganisationen ”A Plastic Planet” och syftet är att uppmana livsmedels- och detaljhandelskedjor att göra minst en av sina butiksgångar helt fri från plastförpackningar och i stället visa kunderna på alternativa förpackningsalternativ.

Bakom organisationen ”A Plastic Planet” står Sian Sutherland, grundare av Mio och Mama Mio Skincare, och Fredrikke Magnussen, en av grundarna av livstilskonceptet Being Human. I sin programförklaring säger de att de inspirerats av organisationen ”A Plastic Ocean” och att ”A Plastic Planet” har ett enda mål, nämligen att skapa gångar fria från plastförpackningar i butiker och stormarknader över hela världen.

”Det handlar om att välja. Människor bekymras alltmer över föroreningar och sin hälsa och vill ha en minskning av mängden engångsplast – samt möjligheten att välja att köpa mat, som inte är förpackad i plast”, skriver de på organisationen hemsida.

Kampanjen ” A plastic free aisle” har fått stor uppmärksamhet i europeiska  och andra medier, inte minst i Storbritannien, där också andra miljöorganisationer uppmanat landets stora livsmedelskedjor att erbjuda konsumenterna fler plastfria alternativ.

Så vitt känt är det dock ingen livsmedelskedja eller –butik som än så länge nappat på förslaget med en (eller flera) butiksgångar helt fria från plastförpackade produkter och varor. En trolig orsak till detta skulle kunna vara de rent logistiska och praktiska problem, som en sådan ”plastfri” butiksgång skulle skapa…

Källor Wellpappnytt/A Plastic Planet/m fl.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback