Miljöorganisation vill ha plastfria butiksgångar..!

PUBLICERAD: 11 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kampanjen ”A plastic free aisle” vill att livsmedelskedjor och –butiker skapar minst en butiksgång

Kampanjen ”A plastic free aisle” (ung. “En plastfri gång”) är namnet på ett något annorlunda grepp för att minska antalet plastförpackningar i butiker..!
Bakom kampanjen står gräsrotsorganisationen ”A Plastic Planet” och syftet är att uppmana livsmedels- och detaljhandelskedjor att göra minst en av sina butiksgångar helt fri från plastförpackningar och i stället visa kunderna på alternativa förpackningsalternativ.

Bakom organisationen ”A Plastic Planet” står Sian Sutherland, grundare av Mio och Mama Mio Skincare, och Fredrikke Magnussen, en av grundarna av livstilskonceptet Being Human. I sin programförklaring säger de att de inspirerats av organisationen ”A Plastic Ocean” och att ”A Plastic Planet” har ett enda mål, nämligen att skapa gångar fria från plastförpackningar i butiker och stormarknader över hela världen.

”Det handlar om att välja. Människor bekymras alltmer över föroreningar och sin hälsa och vill ha en minskning av mängden engångsplast – samt möjligheten att välja att köpa mat, som inte är förpackad i plast”, skriver de på organisationen hemsida.

Kampanjen ” A plastic free aisle” har fått stor uppmärksamhet i europeiska  och andra medier, inte minst i Storbritannien, där också andra miljöorganisationer uppmanat landets stora livsmedelskedjor att erbjuda konsumenterna fler plastfria alternativ.

Så vitt känt är det dock ingen livsmedelskedja eller –butik som än så länge nappat på förslaget med en (eller flera) butiksgångar helt fria från plastförpackade produkter och varor. En trolig orsak till detta skulle kunna vara de rent logistiska och praktiska problem, som en sådan ”plastfri” butiksgång skulle skapa…

Källor Wellpappnytt/A Plastic Planet/m fl.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx