Miljömedvetet materialval

PUBLICERAD: 16 januari 2014
UPPDATERAD: 24 januari

 Iggesund Coopberries - low

När Coop skulle skapa en ny förpackning för frysta bär valde man medvetet förpackningsmaterial till högre kostnad av miljöskäl. Man valde kartongmaterialet Invercote Bio, en färskfiberkartong belagd med bioplast som gör förpackningen komposterbar och att den därmed efter användningen kan gå i samma avfallsström som eventuella innehållsrester. Ett förnyelsebart förpackningsmaterial, men till en högre kostnad eftersom bioplasterna skiljer sig en hel del från traditionell PE-beläggning i detta avseende.

”Det här var ett beslut som är helt i enlighet med vår hållbarhetspolicy och egentligen inte så uppseendeväckande, eftersom hållbarhetstänkandet ska finnas med i alla våra affärsbedömningar”, säger Louise König, hållbarhetschef vid Coop.

Bärförpackningen, som ingår i det miljöprofilerade änglamarkssortimentet, har utvecklats av Trosa Tryckeri i samarbete med bärleverantören Olle Svenssons Partiaffär.

-Invercote har en mycket bra tryckyta och uppträder förutsägbart. Det som var nytt för oss var bioplasten som bjöd på en utmaning när det kom till val av lim. Svårigheten var att hitta ett varmlim som fungerade bra rent produktionstekniskt samtidigt som det klarar den tuffa miljön som det utsätts för i fryslagret. Det kunde vi lösa efter kontakter med både Iggesund och ett brett kontaktnät av limleverantörer, berättar projektledaren Henrik Bjurbäck.

Produkten Invercote Bio har snart funnits i fem år, och under hela den tiden har Iggesund hållit sig till plasten Mater-Bi från italienska Novamont.

”Vårt val baserade sig på att de är resursstarka på utvecklingssidan, samtidigt som de kunde garantera att plasten var fri från stärkelse från genmodifierad majs. Utmaningen för oss var att hitta ett bioplastmaterial som kunde extruderas med gott resultat”, berättar Jonas Adler vid Iggesund Paperboard, kommersiellt ansvarig för Invercote Bio.

 

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024