Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

PUBLICERAD: 13 oktober 2025
UPPDATERAD: 13 oktober
Mikael Wennerberg börjar sin nya tjänst i januari.

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.

Danska Custmo tog över agenturen i Sverige för Komori i början av året från Lundbergs Grafiska. Nu rekryterar de Mikael Wennerberg från Konica Minolta där han har arbetat som produktchef och försäljningsspecialist för industriellt tryck.

Mikael jobbade för Komori på 1990-talet och början av 2000-talet hos den svenska agenten Junger & Junger.

– Det är mycket spännande och jätteroligt. Det känns lite som att komma hem, det ska bli riktigt kul faktiskt. Jag har fortfarande kontakter kvar som jobbar på Komori sedan tiden jag var där.
”Blandade känslor”

Mikael Wennerberg har sammanlagt arbetat 13 år på Konica Minolta, fördelat på två perioder.
– Det är blandade känslor, det har varit jättekul och jag har lärt mig massor under min tid på Konica Minolta. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet och många bra kontakter, både kollegor och kunder. När det dök upp en sådan här möjlighet så fick jag fundera lite men kunde ganska snabbt bestämma mig för att ta den.

Custmo har dels ett brett sortiment av förbrukning till tryckerier samt efterbehandlingsutrustning från MBO och Hertzog & Heymann. Custmo representerar även Bograma i Sverige, Norge och Danmark. I Danmark säljer de Liuys storformatsskrivare, som nu Marabu är återförsäljare för i Sverige.

– Det kommer naturligtvis att bli stort fokus på produkter från Komori som förutom offsetpressar också har maskiner för digitaltryck. Komori Impreria IS29 digital B2 press som trycker 3 000 s/tim, den helt nya J-Throne 29 i B2-format som trycker 6 000 s/tim, samt Impreria NS40 digital press i B1 format som trycker 6500 s/tim.

Senaste nytt

Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Packnews växlade några ord med Jesper Hammarstrand, vd på InknArt, vid slutet av Empack-mässan. Han var generellt sett nöjd med mässan, och faktum är att man tömde montern totalt.
Jesper Hammarlund
Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

Stora Enso anlitar den svenska laminatorn Oppboga Bruk för konvertering och försäljning av deras nyligen lanserade Ensovelvet™ från 490 g/m².
oppbogax
Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

Vilka var nominerade i årets Packnorth Award? Här hittar du dem!

I måndags publicerade vi alla vinnare i årets Packnorth Award som hade prisutdelning på Empack den 1 oktober. Här ser du vilka tävlande bidrag som var nominerade i respektive kategori.
PNA-Emblem
Vilka var nominerade i årets Packnorth Award? Här hittar du dem!

SIG först med barriärmaterial utan aluminium

SIG har lanserat det men kallar världens första första fullständiga barriärmaterial för aseptiska kartonger utan ett aluminiumlager. Tekniken används i företagets Terra-förpackning och Aldi är först ut att använda den.
sig
SIG först med barriärmaterial utan aluminium

Läs vidare

Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Packnews växlade några ord med Jesper Hammarstrand, vd på InknArt, vid slutet av Empack-mässan. Han var generellt sett nöjd med mässan, och faktum är att man tömde montern totalt.
Jesper Hammarlund
Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Ny vd på Emballator tar över i början av nästa år

Sedan början av året har Emballators vd, Kent Viitanen, som haft posten i tre år, planerat att avsluta sin tid på företaget, och parallellt har ägaren, Herenco sökt efter en efterträdare. Nu har man utsett Kristoffer Asklöv till ny vd med start i januari 2026.
Kristoffer-Asklovxx
Ny vd på Emballator tar över i början av nästa år

Mondi tvingas styra om framtiden på grund av marknadsläget

Mondiaktien rasade kraftigt i början av veckan efter att företaget gav en försiktig prognos och hänvisade till dämpad efterfrågan samt fallande priser på massa- och pappersprodukter. Det skriver Global Data.
sulpicio-helps-vRCelJ8dxYo-unsplashx
Mondi tvingas styra om framtiden på grund av marknadsläget

FrontPac Simlångsdalen inleder spännande resa mot livsmedelsindustrin

Förra hösten meddelade FrontPac att man hade köpt Kafab Förpackning AB, ett familjeägt företag som producerar lösningar för fiberbaserade förpackningar. Köpet är ett led i FrontPacs strävan efter att fördubbla omsättningen. Via köpet kan man nu, som ett alternativ till sina förpackningslösningar av wellpapp, även erbjuda kunderna lösningar av solidkartong. Det var dags för ett besök i Simlångsdalen för att få en bild av företaget.
Magnusx
FrontPac Simlångsdalen inleder spännande resa mot livsmedelsindustrin