Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

PUBLICERAD: 13 oktober 2025
UPPDATERAD: 13 oktober
Mikael Wennerberg börjar sin nya tjänst i januari.

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.

Danska Custmo tog över agenturen i Sverige för Komori i början av året från Lundbergs Grafiska. Nu rekryterar de Mikael Wennerberg från Konica Minolta där han har arbetat som produktchef och försäljningsspecialist för industriellt tryck.

Mikael jobbade för Komori på 1990-talet och början av 2000-talet hos den svenska agenten Junger & Junger.

– Det är mycket spännande och jätteroligt. Det känns lite som att komma hem, det ska bli riktigt kul faktiskt. Jag har fortfarande kontakter kvar som jobbar på Komori sedan tiden jag var där.
”Blandade känslor”

Mikael Wennerberg har sammanlagt arbetat 13 år på Konica Minolta, fördelat på två perioder.
– Det är blandade känslor, det har varit jättekul och jag har lärt mig massor under min tid på Konica Minolta. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet och många bra kontakter, både kollegor och kunder. När det dök upp en sådan här möjlighet så fick jag fundera lite men kunde ganska snabbt bestämma mig för att ta den.

Custmo har dels ett brett sortiment av förbrukning till tryckerier samt efterbehandlingsutrustning från MBO och Hertzog & Heymann. Custmo representerar även Bograma i Sverige, Norge och Danmark. I Danmark säljer de Liuys storformatsskrivare, som nu Marabu är återförsäljare för i Sverige.

– Det kommer naturligtvis att bli stort fokus på produkter från Komori som förutom offsetpressar också har maskiner för digitaltryck. Komori Impreria IS29 digital B2 press som trycker 3 000 s/tim, den helt nya J-Throne 29 i B2-format som trycker 6 000 s/tim, samt Impreria NS40 digital press i B1 format som trycker 6500 s/tim.

Senaste nytt

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

Läs vidare

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin