Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

PUBLICERAD: 13 oktober 2025
UPPDATERAD: 13 oktober
Jesper Hammarstrand är inget vidare på att boka tågbiljetter men bra på att lösa problem.

Packnews växlade några ord med Jesper Hammarstrand, vd på InknArt, vid slutet av Empack-mässan. Han var generellt sett nöjd med mässan, och faktum är att man tömde montern totalt.

Problem ett: Felbokat tåg
Problem 2: Mycket snäva marginaler till det ombokade tåget
Problem 3: Vad gör vi med montern?

Det krävs så klart en förklaring. InknArt har sin verksamhet i Göteborg. Personalen tog tåget till Stockholm och hade bokat hemresa strax före klockan 20.00 efter mässan. En del av deras bilar stod parkerade i Alingsås.

– Jag hade bokat resan men upptäckte nyligen att det tåg vi skulle hem med inte stannade i Alingsås, en miss av mig, berättade Jesper Hammarstrand. Det gällde att snabbt hitta ett alternativ.
Alternativet visade sig vara ett tåg med avgång från Stockholms Central klockan 16.50, det vill säga femtio minuter efter att mässan stängt. Minst sagt dåligt med tid att hinna packa ner montern plus att ta sig från Kista, man kan faktiskt säga att det är en omöjlig uppgift. Kanske är det så att man på InknArt ser varje problem som en utmaning som går att lösa.

– Vi bokade biljetter på det tåget och sen började vi jobba med det praktiska, det vill säga hur vi skulle göra med montern. Vi hade inte mycket produktexempel med oss, men vi hade två bord med en snurrande bordsskiva plus hela den stora bakre väggen, berättar Jesper Hammarstrand.

– I stället för att prata förpackningar började vi prata monter med några utställare och det slutade med att vi sålde hela vår monterinredning till ett par företag. Problemet var löst.

Om man hann med tåget 16.50? Det har vi ingen aning om, men det är väl troligt. Med en kreativ inställning går det mesta att lösa.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar