Mondi tvingas styra om framtiden på grund av marknadsläget

PUBLICERAD: 8 oktober 2025
UPPDATERAD: 7 oktober
Bild: Unsplash

Mondiaktien rasade kraftigt i början av veckan efter att företaget gav en försiktig prognos och hänvisade till dämpad efterfrågan samt fallande priser på massa- och pappersprodukter. Det skriver Global Data.

Aktierna i förpacknings- och papperskoncernen Mondi föll kraftigt under måndagen efter att företaget utfärdade en försiktig marknadsprognos, med hänvisning till svag efterfrågan och sjunkande priser inom olika massa- och papperskvaliteter. Varningen skakade investerarnas förtroende för pappers- och förpackningssektorn och drog ner Mondis aktiekurs till den lägsta nivån på tolv år.

Mondi rapporterade ett underliggande rörelseresultat på 223 miljoner euro för tredje kvartalet, en minskning från 274 miljoner euro under andra kvartalet. Företaget uppgav att volymerna förblev dämpade och att försäljningspriserna sjönk inom de flesta kvaliteter, särskilt inom finpapper och wellpappsegmentet.

Med hänvisning till bräcklig efterfrågan beskrev Mondi marknadsläget som utmanande och flaggade för fortsatt svaghet under resten av året.

Mondis aktiekurs föll med över 17 procent under en enda handelsdag, till den lägsta nivån på över ett decennium. Nedgången påverkade även globala konkurrenter: europeiska företag som Enso, UPM och SCA föll, medan amerikanska aktörer som International Paper och Smurfit WestRock tappade omkring 4 procent i förhandeln.

Analytikerreaktioner och nedgraderingar av aktien

I en analys inför börsöppningen skrev J.P. Morgan att det är ”svårt att se att marknaden för wellpapp förbättras från dessa bottennivåer under de kommande åren”, och nedgraderade Mondi från ”övervikt” till ”neutral”..

Omstrukturering och investeringsfördröjningar under kostnadspress

Mot bakgrund av det svaga marknadsläget meddelade Mondi en omorganisation: bolaget kommer att verka under två affärsenheter istället för tre, där segmentet för obestruket finpapper integreras i verksamheten för wellpapp.

Företaget meddelade också att investeringar i en ny pappersmaskin vid massabruket i Kanada skjuts upp, då fokus nu ligger på kostnadsbesparingar och kassaflöde.

Efter att ha genomfört större delen av sin expansionscykel planerar Mondi nu att rikta kapitalinvesteringar mot underhåll och effektiviseringar, snarare än storskaliga tillväxtprojekt.

Osäker framtid för pappers- och förpackningssektorn

Mondis varning understryker den fortsatta pressen inom pappers- och förpackningsindustrin. Överutbud på nyckelmarknader, svag industriell efterfrågan i Europa och aggressiv prispress påverkar marginaler och volymer i hela sektorn.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar