Mettler-Toledo säger nej till interpack – satsar digitalt

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi hoppar av för att vi ser det som vårt ansvar att skydda våra kunder, våra anställda och alla som är inblandade i mässmiljön”, säger Rainer Mundt. (Bild Mettler-Toledo)

Flera stora och viktiga utställare har nu hoppat av den stora förpackningsmässan interpack i Düsseldorf, som ställdes in i våras, men som istället är tänkt att äga rum i februari 2021. Den senaste i raden är våg- och inspektionsspecialisten Mettler-Toledo Product Inspection.

”Det här var inget lätt beslut för oss. Men vi ser det dock som vårt ansvar att skydda våra kunder, våra anställda och alla som är inblandade i mässmiljön”, säger Rainer Mundt, marknadschef på Mettler-Toledo Product Inspection Germany i ett pressmeddelande.

Mettler-Toledo kommer istället för det fysiska deltagandet på interpack i Düsseldorf att inrätta ett digitalt alternativ, för att ge kunder och intresserade information om innovationer inom produkt- och serviceportföljen.

”Så snart detaljerna för den digitala lösningen har fastställts, kommer ett separat pressmeddelande att distribueras”, säger Rainer Mundt.

Mettler-Toledo marknadsför vågar och vägningssystem samt analys- och processinstrument för tillverkningsindustri och laboratorier. Företaget finns i ca 100 länder och har tillverkning på ett drygt dussintal platser runt om i världen, bl. a i Schweiz, Tyskland, Storbritannien, USA och Kina.

interpack 2020 var planerad av äga rum 7 – 13 maj i år, men ställdes in på grund av Corona-pandemin. Nytt preliminärt datum blev 25 februari – 3 mars 2021 och den 10 november i år (läs HÄR) meddelade mässarrangören Messe Düsseldorf att man trots allt tänker arrangera en fysisk interpack-mässa i Düsseldorf de datumen.

Flera stora företag och utställare har dock meddelat att de inte kommer till interpack 2021. Bland dessa finns ett antal kinesiska utställare som redan på ett tidigt stadium i våras meddelade att de inte ska deltaga och senare har bland annat stora interpack-utställare som Bobst, Fujifilm, HP, Robatech, för att bara nämna några, hoppat av.

OBS! Organisationen Ucima, som samlar de för marknaden så viktiga italienska förpackningsmaskintillverkarna, har nyligen gjort ett skarpt uttalande, där de fördömer Messe Düsseldorfs beslut att – trots den rådande Covid-19-pandemin – ensidigt besluta att interpack ska arrangeras som planerat i slutet av februari 2021! Läs HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx