Metsä Boards knivförpackning tilldelades en iF Design Award

PUBLICERAD: 7 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Metsä Boards förpackning för Victorinox räddningsverktyg har vunnit pris igen.|Cyril Drouet och Risto Auero gladdes åt Metsä Boards iF Design Award 2016.

Finska Metsä Boards kreativa förpackning för Victorinox räddningsverktyg har prisats igen, den här gången i form av en iF Design Award för konsumentförpackningar. Den unika och innovativa förpackningen skapar en annorlunda upplevelse, då öppnandet simulerar Victorinox-knivens öppningsmekanism.

Metsä Board fick i uppdrag av Victorinox China att skapa en ny förpackning för deras räddningsverktyg, vilket används av professionell räddningspersonal. Genom att betona förpackningens struktur och visuella design hittade man ett sätt som skapar maximalt visuell uppmärksamhet. Kartongen Carta Elega valdes för dess styvhet och släta yta, vilket ger lådan en lyxig känsla samtidigt som den är lätt och hållbar

Förpackningen har en skarp och ren utformning med skarpa och väldefinierade horn utan överlappande hörnveck, vilket gör att den står ut från traditionella lådor. Sidopanelerna kan tryckas separat med budskap specifika för respektive marknad. Till förpackningen används inget lim, vilket bidrar till Victorinox hållbarhetsmål och värderingar.   

”Vi är fantastiskt glada över att ha fått en iF Award för denna speciella förpackning” säger Cyril Drouet, Design and Innovation Director hos Metsä Board.

Sedan mer än 60 år är iF Design Award ett kvalitetsbegrepp över hela världen för utmärkt design. Juryn består av internationellt erkända auktoriteter på området och hade i år att bedöma fler än 5.000 bidrag från 53 länder i en rad olika kategorier.

I december tilldelades Metsä Boards Victorinox-förpackning titeln ”Champion of Packaging Printing” i Hong Kong Print Awards 2015.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah