Metsä Boards knivförpackning tilldelades en iF Design Award

PUBLICERAD: 7 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Metsä Boards förpackning för Victorinox räddningsverktyg har vunnit pris igen.|Cyril Drouet och Risto Auero gladdes åt Metsä Boards iF Design Award 2016.

Finska Metsä Boards kreativa förpackning för Victorinox räddningsverktyg har prisats igen, den här gången i form av en iF Design Award för konsumentförpackningar. Den unika och innovativa förpackningen skapar en annorlunda upplevelse, då öppnandet simulerar Victorinox-knivens öppningsmekanism.

Metsä Board fick i uppdrag av Victorinox China att skapa en ny förpackning för deras räddningsverktyg, vilket används av professionell räddningspersonal. Genom att betona förpackningens struktur och visuella design hittade man ett sätt som skapar maximalt visuell uppmärksamhet. Kartongen Carta Elega valdes för dess styvhet och släta yta, vilket ger lådan en lyxig känsla samtidigt som den är lätt och hållbar

Förpackningen har en skarp och ren utformning med skarpa och väldefinierade horn utan överlappande hörnveck, vilket gör att den står ut från traditionella lådor. Sidopanelerna kan tryckas separat med budskap specifika för respektive marknad. Till förpackningen används inget lim, vilket bidrar till Victorinox hållbarhetsmål och värderingar.   

”Vi är fantastiskt glada över att ha fått en iF Award för denna speciella förpackning” säger Cyril Drouet, Design and Innovation Director hos Metsä Board.

Sedan mer än 60 år är iF Design Award ett kvalitetsbegrepp över hela världen för utmärkt design. Juryn består av internationellt erkända auktoriteter på området och hade i år att bedöma fler än 5.000 bidrag från 53 länder i en rad olika kategorier.

I december tilldelades Metsä Boards Victorinox-förpackning titeln ”Champion of Packaging Printing” i Hong Kong Print Awards 2015.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx