Metsä Board startar tävling för förpackningsdesigners

PUBLICERAD: 6 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Metsä Board lanserar förpackningstävlingen “Better with Less – Design Challenge”.|Metsä Boards design- och innovationschef Cyril Drouet är tävlingsjuryns ordförande.

Kartongproducenten Metsä Board Corporation lanserar nu den internationella tävlingen “Better with Less – Design Challenge”, som utmanar förpackningsdesigners att skapa ännu mer miljövänliga och funktionella förpackningslösningar för vardagliga produkter. Den namnkunniga tävlingsjuryn består av välkända experter inom förpackningsdesign, bland andra Lars G. Wallentin. 

Metsä Board skriver i presentationen av ”Better with Less – Design Challenge”, att miljarder konsumentförpackningar används i världen varje dag och att antalet stiger. Den nya internationella tävlingen för förpackningsdesign har till syfte att hitta nya förpackningslösningar för några av världens mest använda och snabbast växande typer av konsumentförpackningar.

Förpackningar kommer även i framtiden att ha en viktig roll för att skydda och marknadsföra produkter. Men allteftersom konsumtionen växer blir det än viktigare att utveckla förpackningslösningar av förnybara, icke fossilbaserade material och med smartare resursanvändning. Metsä Board menar att förpackningsdesigners har en viktig roll i detta och att miljöpåverkan kan minskas genom att exempelvis göra förpackningarna lättare, använda förnybara material och underlätta återvinning.

”Designen av förpackningar kan ha en stor miljöpåverkan. Vi behöver ta fram nya lösningar med tanke på kommande generationer, och tänka på hur vi kan skapa bättre konsumentupplevelser med mindre miljöpåverkan. Med denna tävling tänker vi driva på innovativ och hållbar förpackningsdesign i världen”, betonar tävlingsjuryns ordförande och medlemmen av tävlingsjuryn Cyril Drouet, Design & Innovation Director, Metsä Board.

Tävlingsbidragen bedöms av en internationell jury bestående av välkända experter inom förpackningsdesign: Terri Goldstein, professionell varumärkes- och förpackningsdesigner, Peter Désilets, strateg och specialist på förpackningars hållbarhetsaspekter. Marianne Rosner Klimchuck, expert på förpackningsdesign och ledare av Communication Design Pathways Department of Fashion Institute of Technology. Lars G. Wallentin, förpackningsdesigner, som arbetat med världskända varumärken samt John B. Mahaffie, futurist och expert inom främst framtida förpackningslösningar.

Anmälan är öppen från den 6 november 2017 till den 31 mars 2018 på www.betterwithless.org. Nya förpackningslösningar ska designas för konsumentförpackningar, exempelvis för takeaway mat, e-handel, hälsa, kosmetik och torra livsmedel.

Vinnaren av ”Better with Less – Design Challenge” får 10.000 Euro. Tävlingen är även öppen för studenter och Metsä Board kommer att, som ett ytterligare pris, ge möjligheten till praktik för en student hos Metsä Boards förpackningsteam i Shanghai. Finalisterna och vinnarna annonseras våren 2018.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker