Mercedes-Benz förpackas i Stora Enso-kartong...

PUBLICERAD: 6 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Fem dofter med förpackningar i olika färger

Mercedes-Benz är inte bara bilar – utan även parfymer! Mercedes-Benz parfymer har gjort succé med en miljon sålda flaskor på bara två år. Den senaste kollektionen, som har funnits på marknaden sedan april 2015, är förpackad i lyxiga kartongkapslar i linje med Mercedes-Benz varumärkesprofil. Förpackningarna är tillverkade av Stora Ensos kartongkvalitet Ensocoat.

De fem parfymerna är skapade i samarbete med fem mästerparfymörer från Firmenich och för förpackningen vände sig Mercedes-Benz till Nortier Packaging, som bemästrar tryck och konvertering av kartong med metalliserad polyesterfilm. Valet av kartongmaterial för den krävande applikationen föll på Ensocoat från Stora Enso.

De fem nya parfymdofterna är lanserade under samlingsnamnet Mercedes-Benz VIP Club och är utvecklade och marknadsförs av franska INCC Group, som har huvudkontor i Versailles och som utvecklat Mercedes-Benz parfymer på licens sedan 2011. Mercedes-Benz VIP Club är INCC:s fjärde stora lansering av Mercedes-Benz Parfums.

”Utmaningen med dessa fem förpackningar var att reproducera färgerna från parfymflaskorna, som i sin tur är relaterade till doftkollektionen. För att få till stånd klarare färger beläggs kartongen med en silvermetalliserad polyesterhinna. Specialeffekterna, som skapas av lackeringen, återspeglar parfymens exklusiva och maskulina karaktär. Mästerparfymörerna själva presenteras på förpackningens baksida, där var och en av dem beskriver karaktären på doften de själva har skapat”, förklarar Florence Barraud, Marketing Brand Manager på Mercedes-Benz Parfums, INCC Group.

Varumärket Mercedes-Benz Parfums finns idag i 90 länder och hos 10.000 selektiva återförsäljare.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024