Mercedes-Benz förpackas i Stora Enso-kartong...

PUBLICERAD: 6 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Fem dofter med förpackningar i olika färger

Mercedes-Benz är inte bara bilar – utan även parfymer! Mercedes-Benz parfymer har gjort succé med en miljon sålda flaskor på bara två år. Den senaste kollektionen, som har funnits på marknaden sedan april 2015, är förpackad i lyxiga kartongkapslar i linje med Mercedes-Benz varumärkesprofil. Förpackningarna är tillverkade av Stora Ensos kartongkvalitet Ensocoat.

De fem parfymerna är skapade i samarbete med fem mästerparfymörer från Firmenich och för förpackningen vände sig Mercedes-Benz till Nortier Packaging, som bemästrar tryck och konvertering av kartong med metalliserad polyesterfilm. Valet av kartongmaterial för den krävande applikationen föll på Ensocoat från Stora Enso.

De fem nya parfymdofterna är lanserade under samlingsnamnet Mercedes-Benz VIP Club och är utvecklade och marknadsförs av franska INCC Group, som har huvudkontor i Versailles och som utvecklat Mercedes-Benz parfymer på licens sedan 2011. Mercedes-Benz VIP Club är INCC:s fjärde stora lansering av Mercedes-Benz Parfums.

”Utmaningen med dessa fem förpackningar var att reproducera färgerna från parfymflaskorna, som i sin tur är relaterade till doftkollektionen. För att få till stånd klarare färger beläggs kartongen med en silvermetalliserad polyesterhinna. Specialeffekterna, som skapas av lackeringen, återspeglar parfymens exklusiva och maskulina karaktär. Mästerparfymörerna själva presenteras på förpackningens baksida, där var och en av dem beskriver karaktären på doften de själva har skapat”, förklarar Florence Barraud, Marketing Brand Manager på Mercedes-Benz Parfums, INCC Group.

Varumärket Mercedes-Benz Parfums finns idag i 90 länder och hos 10.000 selektiva återförsäljare.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}