Mässproffsen bakom Live Expo: ”Vi förändrar mässbranschen”

PUBLICERAD: 20 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Bakom nya mässbolaget Nordic Live Expo står bland annat mässproffsen Susanne Hallencreutz, VD, och Peter Wanderydz, ordförande. (Bild Nordic Live Expo)

Nordic Live Expo är namnet på ett helt nytt svenskt mäss- och eventbolag, som leds av två verkligt meriterade proffs inom mässbranschen.
VD i Live Expo är Susanne Hallencreutz, som bland annat haft ledande poster inom stora mässarrangörer som Easyfairs och Svenska Mässan, och styrelseordförande är Peter Wanderydz, som under många år var chef för Easyfairs i Norden.

”Vi vill ta mässmediet till en ny nivå, in i en ny tidsålder”, säger Susanne Hallencreutz och Peter Wanderydz i ett gemensamt uttalande i samband med lanseringen av Nordic Live Expo.

Nordic Live Expo startar sin verksamhet med nio anställda och inom kort ska ytterligare två tjänster tillsättas, vilket ger en komplett ”elva”.

”Det blir ett verkligt dream team! Vi har handplockat några av Sveriges ledande personer inom mässbranschen. Vi vill ha den bästa kompetensen, det är också därför vi kan komma igång så snabbt. Tillsammans skall vi utveckla och förändra branschen”, säger en påtagligt nöjd Peter Wanderydz.

Live Expo kommer att arrangera sina första tre mässor på Kistamässan i Stockholm i början av nästa år, däribland två parallella mässor kring möten, events och eventproduktion. Senare i höst kommer man att avslöja inriktningen på fler mässor, helt nya för Sverige, vilka ska arrangeras under hösten 2020.

”Det är vad som kommer härnäst, som är vårt fokus. Hos oss ska besökaren bli först med att få veta. Och vi kommer att alltid att arbeta med ny teknologi och en hög grad av digitalisering på våra mötesplatser”, förklarar Peter Wanderydz.

Live Expo kommer även att arrangera seminarier på sina mässor, och seminarierna kommer att vara ”cutting edge”, dvs. hellre färre och skarpa än många och slöa.

Tanken bakom Live Expo är att även ge besökarna hjälp och stöd för att möta förändringar – oavsett om det gäller AI, robotisering, automatisering, etc. Susanne Hallencreutz vet att många, inte minst företagare, känner oro inför den snabba utvecklingen.

”I vissa fall talar samhället om digital ångest. Vi kommer reda ut frågeställningarna, ge anpassade lösningar, kunskap och verktyg. Allt för att besökarna tryggt och med fullt självförtroende ska kunna navigera dagens innovationsrevolution. Idag känner sig många tvungna att gå på en mässa. Så ska det inte vara, våra mässor är inte ´jag är tvungen att besöka´ utan ´jag vill verkligen besöka´”, säger Susanne Hallencreutz.

Live Expo fungerar som ett samarbetsbolag till Easyfairs med fokus på att etablera nya mässor och events och man kommer att använda Easyfairs anläggningar i Sveriges tre största städer som bas.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx