Marvaco tilldelar Flint Group partnercertifikat för EGP-teknik

PUBLICERAD: 11 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Joelle Bédat, Flint Group, t.v., tar emot EGP-partnercertifikatet från Kai Lankinen, Marvaco Ltd.

Flint Group, global leverantör av klichéer och färg för flexografitryck, har tilldelats partnercertifikat för EGP. Certifikatet är ett bevis på bolagets kompetens att leverera verktyg för framgångsrik implementering av den här moderna produktionsprocessen. Certifikatet har utdelats av Marvaco Ltd, en pionjär inom EGP-teknologi i full HD.

Certifikatet tilldelas Flint Group för färgens och klichéernas utmärkta och stabila pålitlighet, som säkerställts genom ett antal olika tryck från olika tryckpressar under de senaste tre åren. Teknologin för EGP används dagligen med de mest avancerade tryckpressarna för emballage. För att förenkla implementeringen och för att uppmärksamma processen tilldelar Marvaco och dess amerikanska samarbetspartner CSW Inc. partnercertifikat till bolag, som specialiserar sig på flexografipressar och de som tillverkar tillbehör och material för flexografitryck.

”För att implementera EGP-teknologin behöver tryckföretag kunniga och kapabla samarbetspartners. Flint Groups förmåga att tillhandahålla användarvänlig färg och kvalitetsklichéer för flexografitryck, har testats i de mest krävande omständigheterna och med ett antal olika material”, säger Kai Lankinen styrelseordförande på Marvaco.

Kai Lankinen tillägger att stabiliteten och följdriktigheten av Flint Groups EGP i HD uppnår varumärkesägarnas förväntningar på kvalitet och uppfyller de striktaste produktivitetskraven för tryckpressarna.

”Det är en ära för oss att få ta emot partnercertifikatet för EGP, som en bekräftelse på våra produkters pålitlighet,” säger Friedrich von Rechteren, VP för försäljning inom EMEA & global marknadsföring, Flint Group. 

”Vi på Flint Group arbetar dagligen med alla aspekter, som är viktiga för våra kunder, för att uppfylla deras önskemål, och för att förbättra kostnaderna och kvaliteten enligt våra grundläggande principer: bättre, snabbare och enklare att använda. Sedan vi lanserade vårt första EGP-projekt i HD år 2015 har vi haft ett nära samarbete med vår partner Marvaco, för att konsekvent tillhandahålla pålitliga klichématerial och färg, som uppfyller de strikta EGP-kraven för processerna. Vi är nöjda med framstegen som våra två bolag har gjort under de senaste åren, och ser fram emot framtida projekt inom området”, Friedrich von Rechteren.

”Klichéerna för EGP-teknologin låter oss trycka utan behovet att manuellt blanda spotfärger. De konsekventa och exakta färgerna trycks med digital färgblandning och en förhöjd CMYK-färgskala med ytterligare processfärg i orange, grönt och violett. Tryckpressarna har kunnat öka produktiviteten och kvaliteten märkbart med hjälp av processen och Marvacos EGP i full HD. Dessutom har förbrukningen av färg och lösningsmedel minskat dramatiskt, vilket gör processen ännu mer miljövänlig än vanligt flexografitryck”, förklarar Friedrich von Rechteren.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning