Marvaco köper Kostym och fortsätter sin tillväxt

PUBLICERAD: 31 mars 2016
UPPDATERAD: 25 januari

De sex Kostym-medarbetarna Olle|Ludwig

Finska kliché- och prepressproducenten  Marvaco fortsätter att växa i Sverige genom uppköp och har nu förvärvat Karlstadsbaserade förpackningsdesignbyrån Kostym Designindustries AB.
Kostym har specialisterat sig på kreativ förpackningsdesign och varumärkesexponeringar och medarbetarna har mångåriga erfarenheter av konsumentprodukter och innovativa förpackningslösningar.

Kostym och dess sex anställda ingår från och med i dag, 1 april, i Marvaco Group. Kostym Designindustries AB, som omsätter knappt tio miljoner kronor, kommer att fungera som ett helägt dotterbolag till Marvaco Oy och med Helén Högberg som fortsatt VD för Kostym.

Förvärvet av Kostym är Marvacos tredje på kort tid i Sverige. Marvaco Groups VD Kai Lankinen säger att förvärvet kompletterar Marvacos erbjudanden till nordiska varumärkesägare inom förpackningar och tryck och att Marvaco-konceptet nu är likartat i både Finland och Sverige, vilket i sin tur innebär förbättrat serviceutbud till internationella och regionala kunder på den nordiska marknaden.

Kostyms VD Helén Högberg avslöjar att man en längre tid varit på jakt efter en lämplig förpackningsorienterad prepresspartner och att man vid Scanpack-mässan i Göteborg i fjol höst blev imponerade av Marvacos positiva attityd och höga know-how-nivå. Därifrån var vägen fram till ett beslut om samgående snabb och enkel, säger hon.

Inga uppgifter om de ekonomiska villkoren i samband med Marvacos förvärv av Kostym har offentliggjorts.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX