Marmeladburken blir ett annorlunda cocktailglas...

PUBLICERAD: 15 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

De klotformade marmeladburkarna kan efter användandet förvandlas till annorlunda och häftiga cocktailglas..!
|Duerr´s marmelad säljs nu i citrusformade glasburkar med ”fruktskalsyta”.

För det brittiska sylt- och marmeladföretaget Duerr´s har glasförpackningstillverkaren Ardagh Glass tagit fram en citrusfruktformad marmeladburk, som efter användandet kan användas som cocktailglas eller varför inte som ljusstake..?

Den klotformade glasburken togs fram efter precisa anvisningar från Duerr´s VD Mark Duerr, som ville ha en unik marmeladburk som såg ut som och kändes som en citrusfrukt! 

”Former och utseende på marmeladburkar har varit desamma under lång tid. Våra konsumentundersökningar pekade på att det var dags att komma med något nytt, som kunde skaka om produktkategorin och locka de yngre konsumenterna”, säger Richard Duerr, försäljnings- och marknadschef.

Även om den klotformade burken såg enkel ut på papper, så blev det en uppgift full med tekniska utmaningar att tillverka den i glas. Men med hjälp av såväl 3D-skrivare som CAD-program och prototyptillverkning fick man till slut fram en citrusformad burk, som uppfyllde alla krav på användarvänlighet, hållbarhet och de önskade estetiska egenskaperna. Speciellt besvärligt var det att få fram den rätta ytan på burken – där krävdes det flera modeller och prototyper, innan Ardagh-teamet lyckades åstadkomma en glasyta, som gav samma taktila upplevelse som när man känner skalet på en citron eller apelsin.

Etiketeringen av de nya marmeladburkarna krävde också en speciallösning. De pappersbaserade etiketter, som tidigare prytt Duerr´s marmeladburkar, skulle ha förstört den taktila upplevelsen och därför valde man istället att förse burkarna med heltäckande krympetiketter, vilka är så tunna att den underliggande ”fruktskalsytan” fortfarande känns tydligt, när man håller i burken.

De nya burkarna lanserades i Storbritannien i oktober i år och har både väckt uppseende och blivit populära.

”Entusiastiska kunder säger att de verkligen gillar de nya burkarna och att de knappt kan vänta på att innehållet ska ta slut. Då ska de nämligen använda burkarna som ljusstakar eller annorlunda, roliga cocktailglas!”, konstaterar en nöjd Richard Duerr.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX