Märkningskampanj ska öka konsumentens medvetenhet

PUBLICERAD: 12 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

FSC och MSC lanserar den gemensamma nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”.|I kampanjen får man möta den fiktive ”hipstern” Kalle, som söker efter märkningar när han handlar.
|Märkningarna med FSC och MSC finns på hållbara produkter och förpackningar, som är certifierade.

I veckan lanserar organisationerna FSC och MSC den nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”, som ska öka konsumenternas medvetenhet och uppmärksamma vikten av att leta efter hållbarhetsmärkningar på produkter och förpackningar. Kampanjen rullas ut i Norge, Sverige, Finland och Danmark.

I kampanjen får konsumenterna möta den fiktiva ”hipstern” Kalle, som bor i ett kollektiv och som är en medveten konsument. Hans passion är natur och hållbarhet och han söker alltid efter märkningar, när han handlar.

”Med den fiktiva hipstern Kalle som frontfigur för kampanjen försöker vi på ett humoristiskt sätt inspirera till ökad medvetenhet och att välja märkta produkter, när vi handlar. Det är viktigt att prata om hållbarhetsåtgärder i vardagen. Men vi vill inte peka finger eller vara avskräckande genom att prata om hur illa det är. Istället vill vi visa hur lätt det är att göra skillnad”, säger Märta Lindqvist, kommunikationsansvarig på Svenska FSC.

”När du väljer fisk och skaldjur med det blå MSC-märket bidrar du till ett levande hav. Kampanjen betonar att unga människor kan göra skillnad och enkelt hjälpa naturen genom att leta efter miljömärken”, säger Linda Sörnäs, PR- och marknadsföringschef för MSC i Sverige.

FSC har varit ledande för att utveckla kampanjen, som har inletts i samarbete mellan FSC och MSC och som finansieras av Postkodstiftelsen.

Kampanjen fokuserar på hållbarhet, etisk shopping och ansvarsfullt konsumentbeteende och riktar sig
till yngre personer i Norden. Filmerna kompletteras av en kampanjwebbplats, som innehåller ytterligare
information om kampanjen och märkningarna

Kampanjsidan hittar du HÄR.

——————————————————-
Info:

Om FSC
FSC (Forest Stewardship Council) är en internationell märkning för trä- och pappersprodukter, som bidrar till ett mer hållbart skogsbruk. Det innebär att skogsbruket bidrar till att skydda hotade djur och växter, att urfolks rättigheter respekteras och att de som arbetar i skogen har schyssta arbetsförhållanden. Certifierade skogsägare tar ansvar för skogen. FSC producerar eller säljer inte varor, men man hittar märket på en mängd olika trä- och pappersprodukter, till exempel förpackningar i kartong, wellpapp, etc.

Om MSC 
MSC (Marine Stewardship Council) är en internationell icke vinstdrivande organisation, som står bakom MSC:s miljömärke med den blå fisken som logga.
MSC driver ett globalt program där man samarbetar med partners för att främja hållbara fiskemetoder för fisk och skaldjur över hela världen. För att kunna säljas med MSC:s blå fisk, måste fisk och skaldjur komma från ett fiskeri, som är certifierat av en tredje part enligt MSC:s standard för hållbart fiske.
MSC grundades för 20 år sedan och är idag världens mest erkända certifieringsprogram för hållbar, vildfångad fisk och skaldjur.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x