Märkningskampanj ska öka konsumentens medvetenhet

PUBLICERAD: 12 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

FSC och MSC lanserar den gemensamma nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”.|I kampanjen får man möta den fiktive ”hipstern” Kalle, som söker efter märkningar när han handlar.
|Märkningarna med FSC och MSC finns på hållbara produkter och förpackningar, som är certifierade.

I veckan lanserar organisationerna FSC och MSC den nordiska kampanjen ”Världen ändras när du handlar”, som ska öka konsumenternas medvetenhet och uppmärksamma vikten av att leta efter hållbarhetsmärkningar på produkter och förpackningar. Kampanjen rullas ut i Norge, Sverige, Finland och Danmark.

I kampanjen får konsumenterna möta den fiktiva ”hipstern” Kalle, som bor i ett kollektiv och som är en medveten konsument. Hans passion är natur och hållbarhet och han söker alltid efter märkningar, när han handlar.

”Med den fiktiva hipstern Kalle som frontfigur för kampanjen försöker vi på ett humoristiskt sätt inspirera till ökad medvetenhet och att välja märkta produkter, när vi handlar. Det är viktigt att prata om hållbarhetsåtgärder i vardagen. Men vi vill inte peka finger eller vara avskräckande genom att prata om hur illa det är. Istället vill vi visa hur lätt det är att göra skillnad”, säger Märta Lindqvist, kommunikationsansvarig på Svenska FSC.

”När du väljer fisk och skaldjur med det blå MSC-märket bidrar du till ett levande hav. Kampanjen betonar att unga människor kan göra skillnad och enkelt hjälpa naturen genom att leta efter miljömärken”, säger Linda Sörnäs, PR- och marknadsföringschef för MSC i Sverige.

FSC har varit ledande för att utveckla kampanjen, som har inletts i samarbete mellan FSC och MSC och som finansieras av Postkodstiftelsen.

Kampanjen fokuserar på hållbarhet, etisk shopping och ansvarsfullt konsumentbeteende och riktar sig
till yngre personer i Norden. Filmerna kompletteras av en kampanjwebbplats, som innehåller ytterligare
information om kampanjen och märkningarna

Kampanjsidan hittar du HÄR.

——————————————————-
Info:

Om FSC
FSC (Forest Stewardship Council) är en internationell märkning för trä- och pappersprodukter, som bidrar till ett mer hållbart skogsbruk. Det innebär att skogsbruket bidrar till att skydda hotade djur och växter, att urfolks rättigheter respekteras och att de som arbetar i skogen har schyssta arbetsförhållanden. Certifierade skogsägare tar ansvar för skogen. FSC producerar eller säljer inte varor, men man hittar märket på en mängd olika trä- och pappersprodukter, till exempel förpackningar i kartong, wellpapp, etc.

Om MSC 
MSC (Marine Stewardship Council) är en internationell icke vinstdrivande organisation, som står bakom MSC:s miljömärke med den blå fisken som logga.
MSC driver ett globalt program där man samarbetar med partners för att främja hållbara fiskemetoder för fisk och skaldjur över hela världen. För att kunna säljas med MSC:s blå fisk, måste fisk och skaldjur komma från ett fiskeri, som är certifierat av en tredje part enligt MSC:s standard för hållbart fiske.
MSC grundades för 20 år sedan och är idag världens mest erkända certifieringsprogram för hållbar, vildfångad fisk och skaldjur.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback