Visutechs firande av sina 25 år i branschen drog många besökare. Trevligt lunchmingel varvat med intressanta talare och premiärvisning av nya HP Indigo 10000 blev uppskattade inslag under jubileet.
Programmet inleddes av Jan-Olof Jungersten med lansering av sin bok ”Visioner & Transmissioner. Tryckeri – en bransch i förändring”. Boken samlar tankar och information kring vad som kommer att ske. Men framför allt det som inte kommer att ske. Därav kallas boken även ”The not book”. Samtliga åhörare fick ett eget exemplar.
Coca-Colas differentieringskampanj med variabelt tryckta namn på flaskorna har rönt stort intresse världen över. Christian Menegon, Business Development Manager, HP Indigo, gav besökarna en livlig inblick i kampanjen och de möjligheter digitaltryck med differentiering kan medföra för tryckeriernas kunder. Många intressanta exempel och utbyte med åhörarna gav upphov till både skratt och igenkänning.
Coca-Colas ”namnkampanj” har genomförts i 33 länder på 14 språk vilket i sig lett till 10.000 separata layouter och ca 800 miljoner etiketter. Samtliga tryckta i HP Indigo.
Den nya interneteran har kommit för att stanna och det är exempelvis ett faktum att antalet användare av facebook har blivit 1 miljard inom loppet av 8 år. Grafisk bransch är heller inte den enda bransch som påverkas av en omvärld i förändring. Internet och mobil teknik har påverkat musik- och kamerabutiker, dator- och bokhandel i ännu högre utsträckning.
Dagens sista talare Alon Bar-Shany, Vice President HP Indigo, gav positiv input med synen på tryckeriernas möjligheter som “Game changer” i den nya eran. Alon satte printrevolutionen i perspektiv med ett flertal intressanta vinklingar och uppslag till flexibilitet för att stärka tryckeriernas affärsnytta.
I Visutechs demolokaler fick besökarna avslutningsvis bekanta sig med nya HP Indigo 10.000 i format B2+ i full produktion.