Många ville fira 25 års jubileum

PUBLICERAD: 19 september 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Visutech 25 år

Visutechs firande av sina 25 år i branschen drog många besökare. Trevligt lunchmingel varvat med intressanta talare och premiärvisning av nya HP Indigo 10000 blev uppskattade inslag under jubileet.

Programmet inleddes av Jan-Olof Jungersten med lansering av sin bok ”Visioner & Transmissioner. Tryckeri – en bransch i förändring”. Boken samlar tankar och information kring vad som kommer att ske. Men framför allt det som inte kommer att ske. Därav kallas boken även ”The not book”. Samtliga åhörare fick ett eget exemplar.

Coca-Colas differentieringskampanj med variabelt tryckta namn på flaskorna har rönt stort intresse världen över. Christian Menegon, Business Development Manager, HP Indigo, gav besökarna en livlig inblick i kampanjen och de möjligheter digitaltryck med differentiering kan medföra för tryckeriernas kunder. Många intressanta exempel och utbyte med åhörarna gav upphov till både skratt och igenkänning.

Coca-Colas ”namnkampanj” har genomförts i 33 länder på 14 språk vilket i sig lett till 10.000 separata layouter och ca 800 miljoner etiketter. Samtliga tryckta i HP Indigo.

Den nya interneteran har kommit för att stanna och det är exempelvis ett faktum att antalet användare av facebook har blivit 1 miljard inom loppet av 8 år. Grafisk bransch är heller inte den enda bransch som påverkas av en omvärld i förändring. Internet och mobil teknik har påverkat musik- och kamerabutiker, dator- och bokhandel i ännu högre utsträckning.

Dagens sista talare Alon Bar-Shany, Vice President HP Indigo, gav positiv input med synen på tryckeriernas möjligheter som “Game changer” i den nya eran. Alon satte printrevolutionen i perspektiv med ett flertal intressanta vinklingar och uppslag till flexibilitet för att stärka tryckeriernas affärsnytta.

I Visutechs demolokaler fick besökarna avslutningsvis bekanta sig med nya HP Indigo 10.000 i format B2+ i full produktion.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx