När Halloween närmade sig behövde finska bryggeriet Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors något speciellt för att lyfta fram sin ”dödligt goda” Post Mortem Imperial Stout. Ytterförpackningen skulle vara hållbar, men också återspegla produktens unika karaktär och vara säljande.
DS Smith fick uppdraget och i samarbete med kunden tog man fram en helt otrolig och något makaber miniwellförpackning i form av en miniatyrkista i precis rätt storlek för att rymma en ölflaska…
Varje förpackning fick dessutom ett unikt nummer, så när kunden fick sin hantverksmässigt bryggda öl, fick han eller hon också en unik förpackning. De Individuellt numrerade förpackningar tilltalade samlare och stärkte ytterligare lojalitetsbandet mellan bryggeriet och kunderna.
Förutom att förpackningarna säkerställde, att de ömtåliga ölflaskorna skyddades väl i sina små kistor, hade de även goda miljöegenskaper, eftersom de var helt återvinningsbara
Kistförpackningen, som var enkel att identifiera på butikshyllan, visade sig vara en fullträff. Den blev genast mycket populär och sålde slut på nolltid!
Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors är ett litet bryggeri, som har vunnit mängder av internationella utmärkelser för sina produkter. Bryggeriet har ett stort utbud av unika ölsorter, som de tillverkar hantverksmässigt och ”med kärlek”.