Makaber förpackningslösning till ett ”dödligt gott öl”...

PUBLICERAD: 6 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

DS Smiths makabra ”kistförpackning” är framtagen till finska ölet Post Mortem Imperial Stout.

När Halloween närmade sig behövde finska bryggeriet Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors något speciellt för att lyfta fram sin ”dödligt goda” Post Mortem Imperial Stout. Ytterförpackningen skulle vara hållbar, men också återspegla produktens unika karaktär och vara säljande.
DS Smith fick uppdraget och i samarbete med kunden tog man fram en helt otrolig och något makaber miniwellförpackning i form av en miniatyrkista i precis rätt storlek för att rymma en ölflaska…

Varje förpackning fick dessutom ett unikt nummer, så när kunden fick sin hantverksmässigt bryggda öl, fick han eller hon också en unik förpackning. De Individuellt numrerade förpackningar tilltalade samlare och stärkte  ytterligare lojalitetsbandet mellan bryggeriet och kunderna.

Förutom att förpackningarna säkerställde, att de ömtåliga ölflaskorna skyddades väl i sina små kistor, hade de även goda miljöegenskaper, eftersom de var helt återvinningsbara

Kistförpackningen, som var enkel att identifiera på butikshyllan, visade sig vara en fullträff. Den blev genast mycket populär och sålde slut på nolltid!

Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors är ett litet bryggeri, som har vunnit mängder av internationella utmärkelser för sina produkter. Bryggeriet har ett stort utbud av unika ölsorter, som de tillverkar hantverksmässigt och ”med kärlek”.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning