Makaber förpackningslösning till ett ”dödligt gott öl”...

PUBLICERAD: 6 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

DS Smiths makabra ”kistförpackning” är framtagen till finska ölet Post Mortem Imperial Stout.

När Halloween närmade sig behövde finska bryggeriet Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors något speciellt för att lyfta fram sin ”dödligt goda” Post Mortem Imperial Stout. Ytterförpackningen skulle vara hållbar, men också återspegla produktens unika karaktär och vara säljande.
DS Smith fick uppdraget och i samarbete med kunden tog man fram en helt otrolig och något makaber miniwellförpackning i form av en miniatyrkista i precis rätt storlek för att rymma en ölflaska…

Varje förpackning fick dessutom ett unikt nummer, så när kunden fick sin hantverksmässigt bryggda öl, fick han eller hon också en unik förpackning. De Individuellt numrerade förpackningar tilltalade samlare och stärkte  ytterligare lojalitetsbandet mellan bryggeriet och kunderna.

Förutom att förpackningarna säkerställde, att de ömtåliga ölflaskorna skyddades väl i sina små kistor, hade de även goda miljöegenskaper, eftersom de var helt återvinningsbara

Kistförpackningen, som var enkel att identifiera på butikshyllan, visade sig vara en fullträff. Den blev genast mycket populär och sålde slut på nolltid!

Käsityöläispanimo Pyynikki i Tammerfors är ett litet bryggeri, som har vunnit mängder av internationella utmärkelser för sina produkter. Bryggeriet har ett stort utbud av unika ölsorter, som de tillverkar hantverksmässigt och ”med kärlek”.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024