Magnetisk tryckfärg förenklar återvinningen av PET-flaskor

PUBLICERAD: 21 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Principskiss för hur avskiljning av PET och etikettmatrial med tryck i magnetiska fäger går till. (Bild Magnomer)|Ravish Majithia är VD och grundare av Magnomer. (Bild Magnomer)|Magnomers etikettryckeri i Watertown, Massachusetts, där man utvecklat de magnetiska tryckfärgerna. (Bild Magnomer)

USA-baserade företaget Magnomer, beläget i Watertown, Massachusetts, har utvecklat magnetiska tryckfärger, som kan användas till etiketter på PET-flaskor och förenkla återvinningen av flaskorna.

Magnomers etikettryckeri i Watertown, Massachusetts, där man utvecklat de magnetiska tryckfärgerna. (Bild Magnomer)

Magnomers magnetiska tryckfärger, som finns i flertalet olika färger samt som färglöst lack, har i initialskedet testats med utmärkt resultat på heltäckande krympetiketter på PET-flaskor. Sedan PET-flaskor och plastbaserade etiketter rivits ner till mindre flingor kunde man med hjälp av magneter skilja ur ”etikettflingorna” från PET-flingorna och på så sätt undvika att etikettresterna följer med och klumpar sig i torkningsprocessen eller färgar av sig på transparenta PET-flingor.

I Magnomers pilotprojekt medverkade etikettföretaget American Fuji Seal och det oberoende testlabbet Plastics Forming Enterprises (PFE) samt ett icke namngivet USA-baserat dryckesvarumärke. I projektet testade man framgångsrikt att återvinna tusentals PET-flaskor med krympetiketter med tryck i de magnetiska färgerna.

Enligt Ravish Majithia, som är VD och grundare av Magnomer, är metoden med magnetiska färger enklare och effektivare än andra metoder, när det gäller att särskilja etikettmaterialet från PET-materialet vid flaskåtervinning.

Ravish Majithia är VD och grundare av Magnomer. (Bild Magnomer)

”Företag har utvecklat olika typer av etikettfilmer för att lösa återvinningsproblemen. Det finns etikettmaterial som flyter eller som kan återvinnas tillsammans med flaskorna. Och det finns etiketter som kan avskiljas i förtvätten, innan flaskor och etiketter rivits ner till flingor. Men inga metoder ger samma noggranna avskiljning som med våra magnetiska färger”, säger Ravish Majithia i en intervju med Plastics Recycling Update.

Även om Magnomers pilotprojekt enbart rörde sig om plastbaserade krymphylsetiketter på PET-flaskor, så finns det enligt Ravish Majithia inga begränsningar för vilka material för vare sig etiketter eller flaskor, som metoden med avskiljning med hjälp av magnetiska tryckfärger kan användas till.

”Vi testar nu vår teknologi på andra applikationer som återvinningsbara dryckesflaskor i HDPE-material, aluminiumburkar och olika flerskiktsmaterial”, säger Ravish Majithia.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax