Magert på Anuga FoodTec 2022: Färre besökare och utställare

PUBLICERAD: 3 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Anuga FoodTec 2022 i Köln lockade cirka 25.000 besökare från 120 länder, vilket var en halvering av besökarantalet vid mässan år 2018. (Bild Köln Messe)|”Vi är nöjda med nylanseringen av mässan – rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, säger Gerald Böse, Köln Messe. (Bild Köln Messe)

Årets Anuga FoodTec i Köln – uppskjuten från i fjol pga pandemin – blev en ganska mager tillställning, jämfört med mässan år 2018. Både antalet utställare och antalet besökare var betydligt färre än förra gången.

När Anuga FoodTec 2022, som ägde rum 26 – 29 april, stängde portarna kunde arrangören Köln Messe konstatera att mässan under de fyra dagarna besökts av cirka 25.000 personer från sammanlagt 120 länder och att antalet utställare uppgått till 1.034 stycken från 44 länder. 60 procent av utställarna kom från länder utanför Tyskland.
I jämförelse med Anuga FoodTec år 2018, så innebar årets mässa ett ganska magert utfall – den gången lockade mässan dubbelt så många intresserade, nämligen över 50.000 besökare från 152 länder och bestod av montrar från 1.657 utställare av vilka merparten, eller 1.002 stycken, kom från länder utanför Tyskland.

”Vi är nöjda med nylanseringen av mässan – rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, säger Gerald Böse, Köln Messe. (Bild Köln Messe)

Men trots det jämförelsevis magra utfallet av årets mässa, så var arrangörerna glada och nöjda med att man kunnat göra en ”nystart” och arrangera en mässa efter all osäkerhet och tidsförskjutning som Corona-pandemin fört med sig.

”Anuga FoodTec är och förblir en central och internationell mötesplats för branschen. Och dess position har tydligt understrukits av nylanseringen av mässan här i Köln. Rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, kommenterar Köln Messes VD och koncernchef Gerald Böse.

För den som inte besökte Köln och Anuga FoodTec nu i april så finns det möjlighet att i efterhand via den digitala plattformen Anuga FoodTec @home få information, se missade presentationer från kongressprogrammet och nätverka med utställare, mm. Plattformen är automatiskt öppen för alla som besökte mässan fysiskt i Köln och den är också tillgänglig för alla andra efter gratis registrering. Den digital plattformen kommer att fungera fram till den 30 juni år.

Nästa Anuga FoodTec är planerad att äga rum i Köln 19 till 22 mars 2024.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

Nystartade Omni Polymers specialiserar sig på ett komplicerat segment inom plaståtervinningen, flexibla förpackningar från svenska hushåll. Som det ser ut...
josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah