Lyckad examensutställning för Brobygrafiska-studenter

PUBLICERAD: 6 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Över 300 besökare studerade de 76 studenternas examensarbeten.|Studenterna i förpackningsdesign

Över 300 besökare kom till Karlstad CCC den 29 april då 76 avgångsstuderande från Brobygrafiska visade sina examensprojekt i förpackningsdesign, grafisk formgivning och visuell grafisk kommunikation.
Utbildningen vid Brobygrafiska i Sunne är populär och möjligheterna till anställning efter en yrkeshögskoleutbildning på Brobygrafiska är mycket goda. Av de studenter, som nu tagit sin examen, har redan ett 20-tal fått jobb i Sverige och Norge.

”Brobygrafiska utmärker sig genom att ha studenter med ett stort tekniskt kunnande vid sidan av kreativitet och förståelse för helhet. Detta är kvaliteter som är avgörande för att de studerande ska vara anställningsbara i en bransch med högt tempo och snabb teknisk utveckling”, säger Åsa Klarén, Art director vid Ord&Bild Reklambyrå i Karlstad.

Även eleverna är positiva till den utbildning de fått på Brobygrafiska. Här några elevröster:

”Jag tycker att upplägget på Brobygrafiska har varit optimalt. I skolan har jag fått en bra grund att stå på som jag sedan har kunnat utveckla och anpassa efter mina egna intressen. Vi har haft ca sex månaders praktik under utbildningen och det är på en av mina praktikplatser jag nu blivit anställd”, berättar Sebastian Edman, som studerat vsuell grafisk kommunikation och fått jobb på Eurovator i Karlstad.

”Jag har gått förpackningsdesign 2013-2015 på Brobygrafiska, en intressant och lärorik utbildning, där jag har lärt mig mycket om förpackningsvärlden, hur idéer och design ska fungera ihop med prepress, konstruktion och funktion. En del av utbildningen består av praktik –  jag fick praktik i Norge och jobbade där med konstruktion och utökade min kunskap om nya material och trycktekniker. Tack vare den förberedelsen man fick i skolan har jag fått börja jobba där direkt efter examen”, säger Jasper van Wolferen, som fått jobb på Punkt1 AS i norska Larvik.

”En av de viktigaste delarna i utbildningen är att få en bra praktikplats, att få komma ut i arbetslivet och få förståelse för branschen. Jag fick praktikplats, där jag ville vara, tack vare all kunskap, som jag fått på skolan. Det i sin tur har gjort att jag utvecklats både personligt och yrkesmässigt. Under min utbildning har jag vågat mig på större utmaningar och testat mina egna gränser”, säger Julia Lissel, som studerat grafisk formgivning och nu fått jobb hos The World Loves i Stockholm.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax