Löfbergs testar bioplast i sina kaffeförpackningar

PUBLICERAD: 30 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

För att bli mer klimatneutrala testar Löfbergs en förpackning av grön polyeten – ett återvinningsbart|fossilfritt plastmaterial som framställs ur sockerrör.

1993 var Löfbergs först med att ta bort aluminiumet i kaffeförpackningarna. Nu vill man ersätta den oljebaserade plasten med ett växtbaserat alternativ. Därför testar det familjeägda kafferosteriet nu en förpackning som till största del är tillverkad av sockerrör. Slår försöken väl ut hoppas Löfbergs kunna ersätta all fossil plast i förpackningar år 2020.

”Det här är ett första steg mot helt förnyelsebara förpackningar. Förhoppningsvis bidrar vi till en klimatsmart lösning, som andra kan ta efter”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Den växtbaserade förpackningen minskar koldioxidutsläppen med cirka tio procent. Den är återvinningsbar och har samma skyddande egenskaper som den oljebaserade plasten, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.

”Nu ska vi säkerställa att produktionen fungerar och att förpackningen uppfyller de krav vi ställer. Idag är det här en lite dyrare lösning, men på sikt tror vi att kostnaderna sjunker”, säger Lars Appelqvist.

Löfbergs klimatkompenserar förpackningen till 100 procent genom ett solenergiprojekt i Tanzania.

Löfbergs skriver i ett pressmeddelande att man idag jobbar med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men Löfbergs gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.

”Vi vill minska vår klimatpåverkan med 40 procent, då behöver vi jobba med både stort och smått. Vår vision är att vi ska vara Europas mest hållbara kaffeföretag”, säger Lars Appelqvist.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah