Löfbergs nya kaffeförpackning klimatsmartare med bioplast

PUBLICERAD: 13 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

I Löfbergs nya kaffeförpackning har en del av den fossila plasten ersatts med bioplast, vilket ger minskad klimatpåverkan med 30 procent.|”Användningen av fossil plast måste minska”, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

Kafferosteriet Löfbergs i Karlstad har lanserat en ny kaffeförpackning, där en del av den fossila plasten ersatts med bioplast, vilket minskar klimatpåverkan med 30 procent. Den nya förpackningen finns nu ute i butik.

”Det är en lösning, som kostar lite mer idag, men i det långa loppet har varken vi eller miljön råd med något annat. Användningen av fossil plast måste minska”, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

Löfbergsskriver i ett pressmeddelande att man har jobbat med utveckling av den nya förpackningen i två år. Nu har man ställt om hela sortimentet malet kaffe, som säljs i svensk dagligvaruhandel.

”Ett viktigt första steg, nu jobbar vi vidare med resten av sortimentet. År 2020 ska alla våra förpackningar, på samtliga marknader runtom i världen, kunna innehålla plast från förnybar råvara, och senast 2030 ska vi bara använda återvunnet eller förnybart material”, säger Madelene Breiling.

Löfbergs har också börjat ställa om sortiment som säljs till hotell, restauranger och kaféer. Vissa artiklar har redan det nya förpackningsmaterialet, resten ställs om i maj.

För 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med aluminiumfria kaffeförpackningar. 2015 lanserade Löfbergs iskaffe i återvinningsbara kartongförpackningar och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar. Nu tar Löfbergs alltså nästa stora steg och börjar fasa ut den fossila plasten.

”Vi ersätter en del av den fossila plasten med en plast, som tillverkas av sockerrör. Materialet är återvinningsbart och har samma skyddande egenskaper som fossil plast, vilket är viktigt eftersom kaffe är känsligt för ljus och syre”, säger Madelene Breiling.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432