Familjeägda kafferosteriet Löfbergs i Karlstad tar nu ett stort klimatsmart steg på förpackningsområdet – med början nu i höst börjar man fasa ut fossil plast i sina förpackningar och ersätta den med biobaserad ”grön” polyeten.
”Genom att blanda in grön polyeten minskar vi förpackningens klimatpåverkan med upp till 34 procent i ett första skede. Ett viktigt steg på vägen mot målet att våra förpackningar bara ska innehålla återvunnet eller förnybart material”, säger Eva Eriksson, hållbarhetsdirektör på Löfbergs.
Utveckling och testkörningar har pågått under ett år och nu går Löfbergs över i skarpt läge. Produktionen är igång och de första förpackningarna med det nya materialet finns redan ute i dagligvaruhandeln.
I de nya förpackningarna ersätts en del av den fossila plasten med plast tillverkad på restprodukter av sockerrör. Materialet är återvinningsbart och har samma skyddande egenskaper som fossil plast, vilket är viktigt, eftersom kaffe är känsligt mot ljus och syre.
”Att vi inte kan ersätta all fossil plast i förpackningen på en gång, handlar dels om produktionstekniska utmaningar, dels om att det idag inte finns växtbaserade alternativ till alla skikt i förpackningen. Men vi jobbar nära våra leverantörer för att hitta lösningar på det här”, säger Eva Eriksson.
Löfbergs plan är att år 2020 ska alla företagets förpackningar, på samtliga marknader runtom i världen, innehålla plast från förnybar råvara, och senast 2030 ska man bara använda återvunnet eller förnybart material i sina förpackningar.
Löfbergs jobbar med hållbarhet i hela värdekedjan, från böna till kopp. Mycket av arbetet sker i odlarländer, där kaffets klimatpåverkan är störst. Men företaget gör mycket på hemmaplan också, inte minst när det gäller förpackningar.
För 25 år sedan var Löfbergs först i Europa med aluminiumfria kaffeförpackningar. 2015 lanserade Löfbergs iskaffe i återvinningsbara kartongförpackningar och 2016 lanserade man växtbaserade kapslar till Nespresso®-systemet. Nu tar Löfbergs alltså nästa steg och börjar fasa ut den fossila plasten.
”Vi kommer alltid lägga stort fokus på att utveckla så miljö- och klimatsmarta förpackningar som möjligt. Många gånger har vi fått med oss andra i branschen, vilket naturligtvis är bra. Vi är gärna först med klimatsmarta lösningar, men helst aldrig sist”, säger Eva Eriksson.