Livsmedelsreklamen är trovärdig anser svenskarna

PUBLICERAD: 23 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Reklam för livsmedel och dagligvaror har hög trovärdighet hos svenskarna enligt en undersökning. (Bild Cision)

Livsmedel/dagligvaror är en av de branscher, som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Det visar en undersökning, som Novus har genomfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer

På en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning, som var förstahandsvalet bland var femte (20 %) samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 %). I botten hamnar IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management.

Undersökningen visade även på signifikanta skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50 – 64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 %), medan åldersgruppen 65 – 79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 %). De i åldern 65-79 år anser att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 %). 

Personerna i undersökningen fick frågan ”Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam? (Tre val möjliga.) – och så här blev utfallet:

Utbildning/forskning 20 % 
Livsmedel/dagligvaror 18 % 
Kultur/nöje 18 % 
Välgörenhet/ideellt 17 % 
Rättsväsendet 13 % 
Möbler/hem 11 % 
Alkohol/bryggerier 9 % 
Förbund/branschorganisationer 8 % 
Politik/myndigheter 8 % 
Bygghandel 7 % 

Hela listan kan du se HÄR.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432