Livsmedelsreklamen är trovärdig anser svenskarna

PUBLICERAD: 23 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Reklam för livsmedel och dagligvaror har hög trovärdighet hos svenskarna enligt en undersökning. (Bild Cision)

Livsmedel/dagligvaror är en av de branscher, som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Det visar en undersökning, som Novus har genomfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer

På en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning, som var förstahandsvalet bland var femte (20 %) samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 %). I botten hamnar IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management.

Undersökningen visade även på signifikanta skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50 – 64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 %), medan åldersgruppen 65 – 79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 %). De i åldern 65-79 år anser att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 %). 

Personerna i undersökningen fick frågan ”Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam? (Tre val möjliga.) – och så här blev utfallet:

Utbildning/forskning 20 % 
Livsmedel/dagligvaror 18 % 
Kultur/nöje 18 % 
Välgörenhet/ideellt 17 % 
Rättsväsendet 13 % 
Möbler/hem 11 % 
Alkohol/bryggerier 9 % 
Förbund/branschorganisationer 8 % 
Politik/myndigheter 8 % 
Bygghandel 7 % 

Hela listan kan du se HÄR.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.