Livsmedelsreklamen är trovärdig anser svenskarna

PUBLICERAD: 23 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Reklam för livsmedel och dagligvaror har hög trovärdighet hos svenskarna enligt en undersökning. (Bild Cision)

Livsmedel/dagligvaror är en av de branscher, som svenska folket anser gör mest trovärdig reklam. Det visar en undersökning, som Novus har genomfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer

På en lista med 25 branscher fick svenska folket välja de tre man anser gör mest trovärdig reklam. I topp hamnade utbildning/forskning, som var förstahandsvalet bland var femte (20 %) samt kultur/nöje och livsmedel/dagligvaror (18 %). I botten hamnar IT/telekom, hygien/kosmetik samt rekrytering/management.

Undersökningen visade även på signifikanta skillnader mellan åldersgrupperna. Fler i åldersgruppen 50 – 64 år svarade i högre grad livsmedel/dagligvaror (23 %), medan åldersgruppen 65 – 79 år svarade i högre grad möbler/hem (19 %). De i åldern 65-79 år anser att välgörenhet/ideellt gör mest trovärdig reklam (28 %). 

Personerna i undersökningen fick frågan ”Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam? (Tre val möjliga.) – och så här blev utfallet:

Utbildning/forskning 20 % 
Livsmedel/dagligvaror 18 % 
Kultur/nöje 18 % 
Välgörenhet/ideellt 17 % 
Rättsväsendet 13 % 
Möbler/hem 11 % 
Alkohol/bryggerier 9 % 
Förbund/branschorganisationer 8 % 
Politik/myndigheter 8 % 
Bygghandel 7 % 

Hela listan kan du se HÄR.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1