Dagligvarukedjan Lidl har antagit en global plast- och återvinningsstrategi med målet att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska ha minskat med 20 procent på Lidls samtliga 30 marknader.
Strategin innebär att alla former av plast kommer att reduceras betydligt, det medför bland annat åtgärder för bärkassar och förpackningar samt en ökad lösviktsförsäljning av frukt och grönt.
Lidl Sverige stöttar dessutom kommande branschgemensamma åtgärder, tillsammans med övriga aktörer inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel.
”Som livsmedelshandlare har vi ett stort ansvar och vår ambition är att bidra till en hållbar konsumtion där vi kan. Nu tar vi flera stora steg i den viktiga frågan om plast, för att våra kunder ska känna sig trygga i att de gör ett hållbart val genom att handla hos oss”, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande.
Lidl har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken på avfallspåsarna på 25 liter reducerats från 14µ till 10µ, pant har införts på saftflaskor i plast av eget märke och plasten i förpackningen för cashewnötter har reducerats med 20 procent. Plastpåsen för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.
Vad gäller frukt och grönt är ambitionen att succesivt öka lösviktsförsäljning. Just nu säljs 31 artiklar av totalt 123 helt utan plast, en ökning med fem procent under 2017. I mars lanseras dessutom en lasermärkt ekologisk kiwi i lösvikt, som ersätter kiwi i inplastat tråg. Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras som innebär minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar.