Lexit tar över Markem-Imajes verksamhet i Skandinavien

PUBLICERAD: 24 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Etikett- och märkningskoncernen Lexit Group växer och tar över Markem-Imajes skandinaviska verksamhet. (Bild Lexit)|”En ytterligare förstärkning av Lexit”, säger Sjur Skjæveland. (Bild Lexit)

Skandinaviska etikett- och märkningsföretaget Lexit växer och tar nu över märknings- och spårbarhetsaktören Markem-Imajes verksamhet i Norge, Sverige och Danmark. Överlåtelsen är planerad att ske från och med den 1 april i år.

Lexit skriver att man har ingått avtal med Markem-Imaje om att ta över distributionen av deras produkter och lösningar i Skandinavien. Avtalet innebär att Lexit även tar över den skandinaviska organisationen av Markem-Imaje.

Markem-Imaje är en ledande global leverantör av utrustning och lösningar för märkning och spårbarhet. Bolaget har hittills haft en egen distribution i Skandinavien, men nu lämnar man över ansvaret till Lexit, som blir ensam skandinavisk distributör för Markem-Imaje.

”En ytterligare förstärkning av Lexit”, säger Sjur Skjæveland. (Bild Lexit)

Lexit skriver i ett pressmeddelande att överföringen innebär att Lexit blir betydligt större med starkare kundrelationer, mer innovativa projekt och ökad försäljning. Man knyter också till sig en grupp medarbetare med stor yrkeskunskap inom på utrustning och mjukvara och man får en bredare portfölj av produkter och lösningar, till exempel bläckmärkning där Markem-Imaje är ledande på marknaden.

”Kundnärhet har varit det viktigaste temat i samtalen med Markem-Imaje. Som lokal partner ska vi kunna möta våra kunders behov ännu bättre och även använda vår infrastruktur för att hålla det lokala lagret av delar och förbrukningsvaror. Tillsammans med Markem-Imaje kommer vi att leverera ambitiösa planer i framtiden”, säger Sjur Skjæveland, VD för Lexit Group.

Lexit skriver också att under nästa år kommer Markem-Imajes:s verksamhet att integreras med Lexits befintliga verksamhet.

”Vi ser fram emot att välkomna många nya medarbetare och vi är övertygade om att detta övertagande kommer att innebära en ytterligare förstärkning av Lexit”, säger Sjur Skjæveland.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x