Laserperforering ger längre hållbarhet till frukt & grönt

PUBLICERAD: 9 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Produkterna|vars gasutsläpp ska mätas|placeras i en behållare i mätenheten.|Förpackningsfilmen körs genom PerfoTecs Laser Perforation System

Finska plastförpackningstillverkaren Amerplast, med huvudsäte i Tammerfors och tillverkning i Finland, Sverige, Ryssland och Polen, har startat ett samarbete med holländska PerfoTec BV, som är specialiserade på avancerad utrustning för mätning av gasutsläpp från färskvaror som sallad, frukt, grönsaker, etc
Med PerfoTecs unika mjukvara kan man bestämma vilken permeabilitet en förpackningsfilm ska ha, för att tillåta optimal gasgenomsläpplighet hos en plastfilmsförpackning och ge produkterna maximal hyllivslängd.

Med PerfoTecs patenterade Laser Perforation System kan förpackningsfilmen med hjälp av precis laserstyrd mikroperforering ges den önskade permeabiliteten. Vid processen övervakas perforeringen av en specialbyggd integrerad kamera, som inspekterar varje enskilds mikroperforerings storlek och form.

Amerplast kommer att marknadsföra PerfoTecs teknik och utrustning som ett integrerat system tillsammans med sina högpresterande flexibla förpackningsfilmer.

”Samarbetet med PerfoTec är ytterligare ett steg för att göra Amerplast till ett ledande paneuropeiskt förpackningsföretag. Deras unika teknologi gör att vi kan utöka vårt produkterbjudande inom plastfilmsförpackningar för färska livsmedel”, säger Amerplasts VD Børge Kvamme.

Brittiska detaljhandelskedjan Marks & Spencer har framgångsrikt använt PerfoTecs mätnings- och perforeringsteknik. Genom att använda mikroperforerade filmförpackningar till färsk frukt och grönsaker kunde M&S minska spillet av otjänliga produkter med 50 procent och dessutom fick man minskade kostnader och ökad försäljning.

”Samarbetet med Amerplast innebär en stor möjlighet för oss att gå samman med ett högpresterande förpackningsföretag, som erbjuder innovativa och användarvänliga förpackningar till högvärdiga livsmedel”, säger PerfoTecs VD Bas Groeneweg.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah