Lars Wallentins tredje bok  – och mer kan komma...

PUBLICERAD: 12 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Lars Wallentins tredje bok – ”Who Sells What To Whom” – är nu utkommen.|“Det är inte lätt

År 1964 klev Lars Wallentin innanför dörrarna hos Nestlé och under de följande 40 åren var han huvudansvarig för utvecklingen av kreativa designlösningar för koncernens alla viktiga varumärken.
Under åren byggde han en oerhörd erfarenhet till sitt kunnande, något som sammanfattats i två tidigare böcker, ”The first book of packaging communication”och ”Creativity takes courage”. Nu har dessa fått sällskap av en tredje bok, som fått titeln  ”Who Sells What To Whom”, vilket är ett citat från hans första chef, Jean Volckaert, när han förklarade marknadsföring.

Lars Wallentins tredje bok är på närmare 120 sidor och omfattar 28 lektioner, det vill säga kapitel, där goda råd och tankar kring förpackningsdesign presenteras i mångfald. Boken är precis som de tidigare två mycket lättläst och rikt illustrerad, med andra ord en guldgruva för den som är intresserad av att nå en säljande förpackningslösning.

Det finns mycket att tänka på och Lars avslutar boken med ”Good luck, folks…it´s not easy, but great fun!” och det är bara att hålla med. En läsning av samtliga tre böcker visar på komplexiteten, och därmed också på behovet av förklarande och lättläst information. 

Trilogin är nu fullbordad, men det är inte säkert att det stoppar här. Lars skriver själv i sin inledningstext, att han blivit uppmanad att skriva fem böcker, och det är inte omöjligt att det blir så. Problemet är hela tiden enligt Lars att hitta sponsorer, vilket kan tyckas vara lite märkligt med tanke på kvaliteten på böckerna och hur länge de kommer att leva vidare.

”Who Sells What To Whom” är sponsrad av Bobst och Iggesund Paperboard. Den kan, liksom bok två, köpas via www.packagingsense.com. Bok nummer ett är slutsåld.

 

 

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX