LariTryck köper NT Etikett och växer med 50 procent

PUBLICERAD: 15 september 2015
UPPDATERAD: 25 januari

NT Etikett är specialiserade på bland annat wrap-around-etiketter till flaskor|etc.

Etikettföretaget LariTryck AB i skånska Bjuv har den 8 september förvärvat Nässjö-baserade NT Etikett AB, som är specialiserade på produktion av IML- (In Mould Labels) och wrap-around-etiketter samt biljetter.
Köpet innebär att LariTryck växer med nästan 50 procent och får ett bredare och mer komplett produktutbud.

LariTryck skriver på sin hemsida att NT Etiketts produktion och försäljning kommer att fortgår som tidigare i Nässjö. Genom förvärvet kommer NT Etikett att kunna dra nytta av LariTrycks resurser bland annat i form av klichéframställning och digitaltryck.

Säljare av NT Etikett är Vättern Industrier AB, som i sin tur ingår i Herenco-koncernen.
”Vi är nöjda med att genomföra affären med LariTryck, som har styrkan och viljan att utveckla verksamheten i Nässjö”, säger Vättern Industriers VD Thomas Nilsson.

NT Etikett förväntas under år 2015 omsätta cirka 40 miljoner kronor på drygt 20 anställda. LariTryck omsatte i fjol 90 miljoner kronor på 34 anställda och i år förväntas omsättningen öka till cirka 110 miljoner kronor, NT Etikett oräknat.

”Vi kommer att öka personalstyrka på NT Etikett och jobbar hårt på att öka försäljningen av den typ av produkter, som NT tillverkar. På sikt kommer vi även att öka produktionen på LariTryck”, säger LariTrycks ägare och ordförande Johan Ripa till HD/SDS.

LariTryck ägs i dag av syskonen Johan och Christina Ripa, som tagit över efter fadern Bengt Ripa, som grundade företaget år 1977. Till en början låg företaget i Ödåkra, men sedan år 2008 finns man i Bjuv, där syskonen Ripa för några år sedan utnämndes till Årets Företagare.

LariTryck tillhör i dag ett av de tio största företagen i branschen och har växt bland annat genom en kraftig satsning på säljsidan och en modern maskinpark. Företaget har också vuxit genom förvärv – för några år sedan köpte man exempelvis etikettföretaget Swedtryck i Helsingborg och flyttade dess tillverkning till lokalerna i Bjuv.

LariTryck har inte offentliggjort köpesumman för NT Etikett, men enligt HD/SDS har köpet i huvudsak finansierats med LariTrycks kassa.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x