Lanserar engagerande digital kampanj

PUBLICERAD: 21 maj 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud FibreformBillerudKorsnäs tydliggör sin ambition att utmana det konventionella för en hållbar framtid.  Nu lanserar företaget sin första varumärkeskampanj någonsin. Kampanjen kommer i första hand att rikta sig till kunder och kunders kunder och syftar till att tydliggöra företagets ambition, öka varumärkeskännedomen och varumärkespreferensen samt att positionera varumärket längre fram i värdekedjan.

─ BillerudKorsnäs har funnits i två och ett halvt år och vi känner oss mogna att kommunicera vår övergripande företagsambition mer explicit än vi har gjort hittills. Vi utvecklas från Billerud och Korsnäs, två pappers- och kartongtillverkare, till en leverantör av material och lösningar till varumärkesägare och detaljhandel, säger Per Lindberg, VD BillerudKorsnäs.

Kampanjen kommer att utgå ifrån artiklar, exempel och referensuppdrag för att illustrera och förtydliga grunddragen i företagets ambition. Begreppet ”utmana det konventionella för en hållbar framtid” inrymmer både en ambitiös innovationsagenda så väl som ett förstärkt fokus på hållbarhetsfrågor, teman som kommer att vara centrala i kampanjen.

─ Vi vill att publiken ska associera oss med nytänkande och smartare förpackningslösningar med ekonomiska och hållbarhetsmässiga fördelar. Vi tror att det bästa sättet att åstadkomma detta är genom att visa vad vi har uppnått och insett de senaste åren, samt ge målgruppen en försmak av vad som komma skall, säger Peter Malmqvist, marknadsdirektör, BillerudKorsnäs.

Kampanjens knutpunkt kommer att vara en interaktiv digital plattform varifrån företagets ambassadörer kan dela innehåll via deras egna kanaler.

─ Vi kommer att kunna engagera branschfolk och allmänheten på ett sätt som vi aldrig har gjort tidigare. Den som inspireras av vårt budskap kan enkelt sprida det genom att klicka, dela, lägga och kommentera på sociala medier, säger Peter Malmqvist.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 200 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx