Lanserar engagerande digital kampanj

PUBLICERAD: 21 maj 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud FibreformBillerudKorsnäs tydliggör sin ambition att utmana det konventionella för en hållbar framtid.  Nu lanserar företaget sin första varumärkeskampanj någonsin. Kampanjen kommer i första hand att rikta sig till kunder och kunders kunder och syftar till att tydliggöra företagets ambition, öka varumärkeskännedomen och varumärkespreferensen samt att positionera varumärket längre fram i värdekedjan.

─ BillerudKorsnäs har funnits i två och ett halvt år och vi känner oss mogna att kommunicera vår övergripande företagsambition mer explicit än vi har gjort hittills. Vi utvecklas från Billerud och Korsnäs, två pappers- och kartongtillverkare, till en leverantör av material och lösningar till varumärkesägare och detaljhandel, säger Per Lindberg, VD BillerudKorsnäs.

Kampanjen kommer att utgå ifrån artiklar, exempel och referensuppdrag för att illustrera och förtydliga grunddragen i företagets ambition. Begreppet ”utmana det konventionella för en hållbar framtid” inrymmer både en ambitiös innovationsagenda så väl som ett förstärkt fokus på hållbarhetsfrågor, teman som kommer att vara centrala i kampanjen.

─ Vi vill att publiken ska associera oss med nytänkande och smartare förpackningslösningar med ekonomiska och hållbarhetsmässiga fördelar. Vi tror att det bästa sättet att åstadkomma detta är genom att visa vad vi har uppnått och insett de senaste åren, samt ge målgruppen en försmak av vad som komma skall, säger Peter Malmqvist, marknadsdirektör, BillerudKorsnäs.

Kampanjens knutpunkt kommer att vara en interaktiv digital plattform varifrån företagets ambassadörer kan dela innehåll via deras egna kanaler.

─ Vi kommer att kunna engagera branschfolk och allmänheten på ett sätt som vi aldrig har gjort tidigare. Den som inspireras av vårt budskap kan enkelt sprida det genom att klicka, dela, lägga och kommentera på sociala medier, säger Peter Malmqvist.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 200 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 21 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Företagen Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals kunde på K 2025 i Düsseldorf visa en lösning för livsmedelsförpackningar som tidigare ansetts vara omöjlig att nå. Än är man inte riktigt framme, men det är nära. 
1761649472958
Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast

Ett forskarteam vid australiensiska Monash University har med hjälp av jordlevande bakterier kunnat omvandla socker från matavfall till komposterbara bioplaster, lämpliga till bland annat livsmedelsförpackningar.
socker-pha-AUS-toppx
Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast

Flowpack för Garants hela kycklingar

Axfood fortsätter att se över sina förpackningslösningar. Nu tar man bort tråget till hel kyckling under det egna varumärket Garant. Förändringen, som gäller både hel kyckling och hel majskyckling, innebär en årlig besparing på cirka 28 ton plast.
Garant majskyckling flowpackx
Flowpack för Garants hela kycklingar