Lagom till vårsolen: Kalle får solglasögon på ikoniska tuben!

PUBLICERAD: 30 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ikoniska lintotten på Kalles Kaviar-tuben har fått solglasögon – lagom till vårsolen! (Bild Kalles Kaviar)|”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)|Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Lagom till vårsolen har välkända lintotten Kalle på ikoniska tuben till Kalles Kaviar försetts med solglasögon! Den nya förpackningsdesignen ingår i ett samarbete mellan Kalles Kaviar och den svenska solglasögontillverkaren Chimi Eyewear.

Den annorlunda kaviartuben produceras i en limiterad upplaga på drygt en miljon exemplar och kommer ut i butikerna den här veckan.

”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)

”I snart 70 år har Kalles Kaviar varit ett självklart och återkommande val på svenskarnas frukostbord, men mycket har hänt sedan dess och även Kalles har fått nya vänner och intressen. Vi vill med detta samarbete visa mer av Kalles personlighet och kommunicera med en yngre målgrupp, som tidigare inte känt sig träffad av varumärket. Det är viktigt att vara visionär, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar”, säger Alia Jassim, Brand Manager för Kalles Kaviar.

I samarbetet mellan Kalles Kaviar och Chimi Eyewear ingår förutom den tillfälliga designändringen på tuben även specialdesignade solglasögon (inspirerade av Kalles färger), en speciell kaviarkniv och en så kallad ”smörtax”. Kaviartuberna kommer att finnas ute i livsmedelsbutiker, medan de övriga produkterna säljs i Chimi Eyewears butik på Kungsgatan i Stockholm samt på företagets hemsida och på Kalles Kaviars nystartade webbshop kalles.se/shop.

”Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalle på tuben med Chimis är absolut en stor ära”, säger Lea Ryrstam, designer på Chimi.

Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Kampanjen, som pågår mellan den 29 mars och 20 juni, kommer att rullas ut brett i digitala medier, via influencers och genom ett speciellt reklammaterial i livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige. Bland den limiterade miljonupplagan med ”solglasögonstuber” kommer det att finnas 150 speciella Kalles Kaviar-tuber med gulddekaler – och den som köper en sådan tub vinner ett par av de specialdesignade solglasögonen i Kalles x Chimi-kollektionen.

Initiativtagare till kampanjen är kommunikationsbyrån Redgert Comms.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback