Lagom till vårsolen: Kalle får solglasögon på ikoniska tuben!

PUBLICERAD: 30 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ikoniska lintotten på Kalles Kaviar-tuben har fått solglasögon – lagom till vårsolen! (Bild Kalles Kaviar)|”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)|Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Lagom till vårsolen har välkända lintotten Kalle på ikoniska tuben till Kalles Kaviar försetts med solglasögon! Den nya förpackningsdesignen ingår i ett samarbete mellan Kalles Kaviar och den svenska solglasögontillverkaren Chimi Eyewear.

Den annorlunda kaviartuben produceras i en limiterad upplaga på drygt en miljon exemplar och kommer ut i butikerna den här veckan.

”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)

”I snart 70 år har Kalles Kaviar varit ett självklart och återkommande val på svenskarnas frukostbord, men mycket har hänt sedan dess och även Kalles har fått nya vänner och intressen. Vi vill med detta samarbete visa mer av Kalles personlighet och kommunicera med en yngre målgrupp, som tidigare inte känt sig träffad av varumärket. Det är viktigt att vara visionär, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar”, säger Alia Jassim, Brand Manager för Kalles Kaviar.

I samarbetet mellan Kalles Kaviar och Chimi Eyewear ingår förutom den tillfälliga designändringen på tuben även specialdesignade solglasögon (inspirerade av Kalles färger), en speciell kaviarkniv och en så kallad ”smörtax”. Kaviartuberna kommer att finnas ute i livsmedelsbutiker, medan de övriga produkterna säljs i Chimi Eyewears butik på Kungsgatan i Stockholm samt på företagets hemsida och på Kalles Kaviars nystartade webbshop kalles.se/shop.

”Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalle på tuben med Chimis är absolut en stor ära”, säger Lea Ryrstam, designer på Chimi.

Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Kampanjen, som pågår mellan den 29 mars och 20 juni, kommer att rullas ut brett i digitala medier, via influencers och genom ett speciellt reklammaterial i livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige. Bland den limiterade miljonupplagan med ”solglasögonstuber” kommer det att finnas 150 speciella Kalles Kaviar-tuber med gulddekaler – och den som köper en sådan tub vinner ett par av de specialdesignade solglasögonen i Kalles x Chimi-kollektionen.

Initiativtagare till kampanjen är kommunikationsbyrån Redgert Comms.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax