Labelexpo Europe i Bryssel pågår för fullt dessa dagar och det är som vanligt trångt och varmt i hallarna. Mässan lockar storpublik och har naturligtvis ett huvudfokus på etiketter, men flexibla förpackningar får en allt större betydelse, enligt Lisa Milburn som är vd för Label Expo Global Series.
Det var i sitt öppningsanförande inför pressen, som Lisa Milburn pekade på det faktum, att flexibla förpackningar växer som fenomen på Labelexpo. Etikettbranschens smalbanepressar fungerar ofta bra för produktion av flexibla förpackningar och det avspeglas på mässan.
”Vi ser en klar trend både bland utställare och besökare mot förpackningstryck, och det är här vi hittar den största tillväxtfaktorn för mässan, men alla kan vara lugna, fokus kommer fortsatt att vara etiketter”, sa Lisa Milburn.
”Fler varumärkesägare har registrerat sig liksom många producenter, som jobbar med bredare maskiner”.
Den digitala tekniken växer också så det knakar (digitaltryckta etiketter svarar idag för 9,7 procent av marknadsvärdet i Europa) på mässan och det finns ett antal globala lanseringar att ta del av, inklusive hybridlösningar. Inom flexo är det automatisering och effektivare körning av kortare serier och förpackningstryck som sticker ut.
Årets mässa är den största hittills och omfattar nio hallar. 679 utställare är på plats varav 198 stycken är med för första gången.