Labelexpo – etikettmässa där flexibla förpackningar växer...

PUBLICERAD: 26 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Lisa Milburn

Labelexpo Europe i Bryssel pågår för fullt dessa dagar och det är som vanligt trångt och varmt i hallarna. Mässan lockar storpublik och har naturligtvis ett huvudfokus på etiketter, men flexibla förpackningar får en allt större betydelse, enligt Lisa Milburn som är vd för Label Expo Global Series.

Det var i sitt öppningsanförande inför pressen, som Lisa Milburn pekade på det faktum, att flexibla förpackningar växer som fenomen på Labelexpo. Etikettbranschens smalbanepressar fungerar ofta bra för produktion av flexibla förpackningar och det avspeglas på mässan. 

”Vi ser en klar trend både bland utställare och besökare mot förpackningstryck, och det är här vi hittar den största tillväxtfaktorn för mässan, men alla kan vara lugna, fokus kommer fortsatt att vara etiketter”, sa Lisa Milburn.

”Fler varumärkesägare har registrerat sig liksom många producenter, som jobbar med bredare maskiner”.

Den digitala tekniken växer också så det knakar (digitaltryckta etiketter svarar idag för 9,7 procent av marknadsvärdet i Europa) på mässan och det finns ett antal globala lanseringar att ta del av, inklusive hybridlösningar. Inom flexo är det automatisering och effektivare körning av kortare serier och förpackningstryck som sticker ut.

Årets mässa är den största hittills och omfattar nio hallar. 679 utställare är på plats varav 198 stycken är med för första gången.

Text Bo Wallteg

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432