Kvinnor vill minska plastens miljöpåverkan mer än män

PUBLICERAD: 9 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska kvinnor – här representerade av Returpack/Pantameras kommunikationschef Katarina Lundell –  är mer positivt inställda än män till att minska plastens negativa miljöpåverkan. .(Bild Returpack/Pantamera)

Svenska kvinnor gör mer än svenska män för att minska den negativa miljöpåverkan som plastflaskor medför. Hela 66 procent av kvinnorna tar till exempel med sig plastflaskor, som de köpt på språng, med hem till resten av sina returflaskor. Motsvarande siffra för männen är 47 procent. Det visar SodaStreams senaste undersökning, som genomförts av Gfk Norm

Undersökningen visar också att svenska kvinnor är mer positivt inställda än män till åtgärder, som minskar plastflaskors negativa miljöpåverkan. Hela 46 procent är nämligen beredda att betala extra för en plastflaska, om en del av beloppet går till att minska klimatpåverkan. Motsvarande siffra bland män är 36 procent. 59 procent av kvinnorna pantar också flaskor för att värna om miljön mot 48 procent av männen.

”Det är självklart positivt att så många kvinnor ser det stora problemet, som plastflaskor medför. Svenskar är generellt sett miljömedvetna, oavsett kön. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något, genom att exempelvis välja bort vatten på flaska och istället kolsyra sitt eget vatten kan en familj spara ofantligt många plastflaskor varje år. Och på så sätt minska den negativa miljöpåverkan, som plastkonsumtionen medför”, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Undersökningen gjordes i mars 2017 i form av en webbenkät med totalt 1.716 personer mellan 15-65 år. 

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX