Kvinnor och yngre mest positiva till kedjornas EMV

PUBLICERAD: 7 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kvinnor och yngre konsumenter är de som är mest positiva till livsmedelshandeln egna varumärken|enligt YouGovs EMV-rapport 2017. (Bild Coop)

Svenska konsumenterna har fortsatt en positiv allmän inställning till livsmedelskedjornas egna varumärken och andelen negativa sjunker långsiktigt. Det är framför allt kvinnor och yngre konsumenter, som är positiva till EMV, visar YouGovs årliga EMV-barometer, som nu publicerats. Rapporten beskriver de svenska konsumenternas inställning till livsmedelskedjornas egna varumärken.

Majoriteten av konsumenterna har fortsatt en positiv allmän inställning till livsmedelskedjornas EMV – nästan sex av tio är positiva. Utvecklingen visar även att signifikant färre har en negativ inställning till livsmedelskedjors egna varumärken jämfört med 2013.

Starkast ställning har EMV hos kvinnor varav 67 procent är positiva och endast nio procent negativa samt hos de yngre konsumenterna, 18-34 år, varav 62 procent är positiva och endast sju procent negativa.

Konsumenterna ser också flera fördelar med EMV, där prisvärdhet är den drivande faktorn. Sämre kvalitet är det som främst ligger bakom den negativa attityden till kedjornas EMV.

Sedan 2013 genomför YouGov årligen EMV-barometern, som belyser svenskarnas inställning till EMV och följer utvecklingen av den över tid. Studien mäter konsumenternas förhållande till EMV ur flera olika perspektiv, t ex:
* Allmän inställning till EMV
* Drivkrafter och barriärer för EMV
* Profilering av EMV-köpare (hög-, mellan-, lågfrekventa EMV-köpare)
* Egenskaper hos EMV visavi leverantörsvarumärken
* Intresse för EMV i olika produktkategorier
* Intresse för EMV inom ekologiskt respektive premiumsortiment
* EMV:s inverkan på butikernas sortiment
* EMV:s inverkan på prisnivåer i butikernas hela sortiment
* Önskan respektive förväntan om egen andel EMV-inköp, kommande 12 mån
* Kännedom /köp av specifika varumärken inom EMV
* Profilering av EMV-köpare per kedja

Målgruppen för undersökningen är män och kvinnor i åldrarna 18-74 år, riksrepresentativt för Sverige. 1.008 intervjuer genomfördes via webbenkäter i YouGovs onlinepanel i Sverige den 14-18 september 2017.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX