Kvarg och saftsås möts i fönsterförsedd bägare

PUBLICERAD: 22 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

I bägarens fönster kan konsumenten se ”mötet” mellan den vita kvargen och den mörka saftsåsen…|Under en lätt avdragbar etikett i locket finns en tvådelad sked, som är enkel att sätta.samman.

Nordiska förpackningsföretaget RPC Superfos har utvecklat en fönsterförsedd plastbägare för norska mejeriproducenten Synnøve Finden. Bägaren har saftsås i botten med ett lager kvarg ovanpå  och i det runda fönstret på bägaren kan konsumenten se ”mötet” mellan de två ingredienserna!

Superfos-bägaren, som har fått namnet CombiRound®, består av både plast och kartong: Det inre skiktet är en termoformad plastfolie och det yttre skiktet är tillverkat av kartong, vilket ger en ljusbarriär och låg vikt.

CombiRound-bägaren har dessutom en integrerad sked i locket för enkel och snabb konsumtion. Den tvådelade skeden, som är enkel att sätta ihop, ligger under en lätt avdragbar etikett i bägarlocket.

Kvargprodukten, som finns med saftsås i fyra varianter, tillhör en ny generation av mellanmål som Synnøve Finden har utvecklat för att möta en ökad efterfrågan på enkla och hälsosamma mellanmål.

Kunden kan redan i affären se vad som finns i bägaren genom det runda, halvt genomskinliga ”fönstret” på bägaren sida. De två ingredienserna – den vita kvargen och den mörka fruktsåsen – möts precis vid fönstret och ger enligt företaget ”en estetisk och visuell upplevelse”.

”Det runda fönstret kommunicerar äkthet och ärlighet. Genom denna detalj kan vi faktiskt skapa ett unikt visuellt element i varje enskild bägare. Vi är mycket nöjda med resultatet, och även om produkten är helt ny, har vi redan säkrat ett antal viktiga kontrakt med de mest välkända detaljhandelskedjorna i Norge”, säger Preben Owren, Category Manager på Synnøve Finden.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx