KUKA Nordics nye VD har fokus på digitala affärsmodeller

PUBLICERAD: 26 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Joacim Lorentsson, tidigare försäljningschef, har avancerat till VD för KUKA Nordica AB och klusterchef för KUKA:s verksamhet i Norden, Baltikum och Ryssland. (Bild KUKA Nordic)

Robot- och automationsföretaget KUKA Nordic AB – dotterbolag till tyska koncernen KUKA AG – har gjort ett skifte på VD-posten. Tidigare försäljningschefen Joacim Lorentsson tar ett steg uppåt och tar över efter Jonas Glimdén, som i sin tur går vidare inom KUKA:s internationella organisation. 

”Vi är inne i en expansiv era för industrin, med en stark digitalisering. Det känns mycket inspirerande att få leda företaget i den här tiden”, säger Joacim Lorentsson.

I sitt nya uppdrag som VD och klusterchef (CEO Cluster Nordic & Russia) får Joacim Lorentsson ledarskap för KUKA:s verksamhet i Norden, Baltikum och Ryssland.

Enligt Joacim Lorentsson kommer industrins digitalisering att bli ett allt viktigare fokus för verksamheten.

”Att ha en djup förståelse för hur man bygger digitala affärsmodeller, nyttjar den digitala teknologin och att bistå industrin med digitala lösningar, där robotar ingår, blir allt mer avgörande. Det är inom det fältet jag själv har mina tydligaste styrkor.

I det perspektivet ligger KUKA:s erbjudande med virtual commissioning helt rätt i tiden.

”Det är ett starkt koncept. Med det kan vi göra mycket för att hjälpa våra kunder att stärka sin konkurrenskraft”, säger Joacim Lorentsson .

Ett annat tydligt fokus för Joacim Lorentsson är marknaderna i Baltikum och Ryssland som är expansiva och växer snabbt.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax