Kris för global PET-tillverkare – stopp vid flera anläggningar

PUBLICERAD: 24 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

I Corpus Christi i Texas håller M&G på att uppföra en gigantisk PET-resinanläggning. Frågasn är nu om bolaget kan slutföra projektet.

Den globala PET-producenten Mossi Ghisolfi Group (M&G) befinner sig i ekonomisk kris. Flera anläggningar har stoppats och bolaget, som är registrerat i staden Tortona i Italien, har begärt konkursskydd.
M&G skriver på sin hemsida att det pågår försök att rädda koncernen genom arrangemang, som ska trygga den fortsatta driften, men att man inte kan utesluta ”alternativa lösningar”.

M&G är en global storproducent och leverantör av PET-hartser och andra polymerbaserade råvaror samt biobränslen, mm. 

Bolagets ekonomiska kris tycks hänga ihop med att man har fått problem med att finansiera ett gigantiskt PET-resinprojekt, som man startat i USA. Projektet, som går under namnet Project Jumbo, ligger i Corpus Christi i Texas och är för närvarande under uppförande. Många entreprenörer på platsen hävdar nu att man inte fått betalt av M&G och några involverade byggföretag har dragit tillbaka sina arbetare från projektet.

M&G sägs också ha skulder på 49 miljoner US-dollar till det mexikanska konglomeratet Alpek SAB de CV, som levererar PET-råvaran tereftalsyra (PTA) till M&G. I september meddelade Alpek att man som en följd av skulderna stoppar leveranserna av PTA till två stora PET-resinanläggningar, som M&G driver i Mexico och Brasilien. I samma meddelande uppgav också talesmän för Alpek att man tror att M&G får svårigheter att slutföra det gigantiska PET-projektet i Corpus Christi.

Enligt publicerade rapporter har M&G nu stoppat sin PET-produktion vid anläggningen i Altamira i Mexico, där man har en tillverkningskapacitet på cirka 600.000 årston. Företaget sägs också vara på väg att stoppa produktionen vid anläggningen i Apple Grove i West Virginia, där man har en årskapacitet på 400.000 ton PET-harts.

M&G skriver på sin hemsida att begäran om konkursskydd i Italien – på italienska ”Concordato Preventivo” – är inlämnat till en domstol i Alessandria i enlighet med den italienska konkurslagen. Konkursskyddet ska säkerställa en lika behandling av borgenärer vid en eventuell konkurs.

Enligt M&G:s hemsida omfattar begäran om konkursskydd dessa åtta bolag i Mossi Ghisolfi Group:
Mossi & Ghisolfi S.p.A.
M&G Finanziaria S.p.A.
Biochemtex S.p.A.
Beta Renewables S.r.l.
Italian Bio Products S.r.l.
IBP Energia S.r.l.
M&G Polimeri S.p.A.
Acetati Immobiliare S.p.A.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432