Kraftig tillväxt förutspås för kinesiska bioplastmarknaden

PUBLICERAD: 19 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari


Den kinesiska marknaden för bioplaster förväntas växa kraftigt de närmaste åren, enligt en studie som det Irlandbaserade undersöknings- och marknadsinstitutet Research and Markets nyligen publicerat.
Enligt rapporten, som har titeln ”Assessment of China's Market for Biodegradable Plastics”, uppgick den kinesiska bioplastmarknaden år 2016 till sammanlagt 290.000 ton, av vilka 160.000 ton exporterades och resten – 130.000 ton – användes på den inhemska marknaden.

Enligt studien uppgick tillväxten för bioplaster på den inhemska kinesiska marknaden till 13 procent i fjol och den inhemska marknaden har ökat mycket snabbt de senaste åren och den ökningen förväntas fortsätta framöver. En stor del av den snabba ökningen av användandet av bioplast på den kinesiska inhemska marknaden tillskrivs statliga och regionala bestämmelser, som innebär att konventionella plastpåsar och bärkassar byts ut mot bioplastbaserade och biologiskt nedbrytbara produkter.

Research and Markets konstaterar också i studien att den kinesiska bioplastmarknaden är förhållandevis koncentrerad och att de tio största producenterna och leverantörerna svarar för 45 procent av den total omsättningen.

Resten av bioplastmarknaden i Kina består av cirka 200 leverantörer, vilka i snitt har en årlig omsättning på mindre än 10 miljoner RMB (kinesiska yan eller renminbi), vilket motsvarar knappt 13 miljoner kronor. Research and Markets skriver i studien att detta tyder på att det är svårt för små leverantörer och för nya aktörer att konkurrerar med det dominerande toppskiktet av bioplastproducenter och –leverantörer. De mindre aktörerna blir därför hänvisade till att specialisera sig på nischprodukter eller eventuellt lämna produktområdet helt och hållet.

I studien ingår också en fördjupad analys av de viktigaste typerna av bioplaster på den kinesiska marknaden, bland annat bioplasterna PLA, PHA, PBS och PBAT. I studien ingår kommersiella bioplastprodukter som engångspåsar, förpackningar, engångsserviser, medicinska produkter, jordbruks- och skogsbruksapplikationer samt produkter inom bilindustri, m fl.

Rapporten omfattar såväl den inhemska kinesiska bioplastmarknaden som den omfattande exporten till omvärlden. I rapporten konstateras att såväl inhemsk tillväxt som export kommer att vara fortsatt stark och att utländska leverantörer förväntas fortsätta att spela viktiga roller, framförallt inom specialsegmenten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432