Kraft Heinz drar tillbaka budet som skakade livsmedelsvärlden

PUBLICERAD: 19 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Kraft Heinz lade ett rekordbud på Unilever – och drog tillbaka det efter två dagar. Och nu undrar hela livsmedelsvärlden: Vad var det som hände?|Männen bakom Kraft Heinz överraskande bud på Unilever är investeringsproffset och mångmiljardären Warren Buffet

Hela den globala livsmedelsbranschen höll andan ett par dagar i förra veckan, när amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Heinz plötsligt meddelade att man ville köpa globala livsmedelsjätten och konkurrenten Unilever för 143 miljarder US-dollar (knappt 1.300 miljarder kronor).
Unilever avvisade omedelbart tanken på ett samgående, men Kraft Heinz meddelade att man tänkte försöka få igenom affären…
Men två dagar senare drog Kraft Heinz tillbaka budet – och den konfunderade livsmedelsvärlden undrade: ”Vad hände?”

Bakom budet från Kraft Heinz finns två penningstinna finansmän, mångmiljardären Warren Buffet i USA och Brasiliens rikaste man Jorge Paulo Lemann. Tillsammans har de gjort flera stora affärer just på livsmedelsområdet och de var de drivande krafterna, när H J Heinz och Kraft Foods fusionerade år 2015 (läs HÄR). Warren Buffet har dessutom ett rykte om sig att vara en av världens bästa och mest erfarna investerare.

Brittisk-holländska Unilever, med huvudsäten i Rotterdam och London, avvisade det överraskande budet från Kraft Heinz och poängterade att man inte såg några som helst fördelar, vare sig ur finansiell eller strategisk synpunkt, i ett samgående med Kraft Heinz.

Trots Unilevers klara avvisande av budet, meddelade Kraft Heinz att man skulle försöka få igenom affären och hela livsmedelsvärlden höll andan och undrade vad som skulle hända…

Men två dagar senare meddelade Kraft Heinz lika överraskande att man avblåste processen och drog tillbaka budet – och det gjorde inte förvirringen mindre!

Så nu undrar hela livsmedelsbranschen: vad var det som hände? Var mångmiljardbudet bara ett ögonblickets ingivelse eller var det en trevare för att kolla intresset hos Unilever och dess aktieägare. Eller är det hela ett utstuderat och noggrant planerat spel på högsta ekonomiska nivå, där man ”krattar manegen” inför ett faktiskt samgående mellan två livsmedelsjättar..?

Den som (uni)lever får se…

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah