Konsumentskyddet stärks vid köp av färdigförpackade varor

PUBLICERAD: 5 februari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Nu stärks konsumentskyddet vid köp av färdigförpackade varor. (Bild ICA.se)


Myndigheten Swedac har tagit fram nya föreskrifter för färdigförpackade varor. Syftet är att konsumenterna ska få den mängd vara som de betalar för.
De nya reglerna innebär en skärpning av reglerna för färdigförpackade varor. 
Färdigförpackade varor är alla varor, som har förpackats utan att köparen är närvarande. Som förpackare och importör måste man kunna säkerställa att det är rätt mängd vara i förpackningen.
 

En viss undermängd i förpackningen tillåts, om varan förpackats industriellt på löpande band och om det i samma parti även finns överfyllda förpackningar. Snittvärdet för partiet måste överensstämma med vad som står på förpackningen. För att klara detta måste en förpackare använda sig av statistisk stickprovsmetod.

För företag, som e-märker sina förpackningar, krävs redan idag att stickprovsmetoden ska vara bedömd av en oberoende part. Systemet med e-märkning är ett frivilligt EU-rättsligt system för kontroll av färdigförpackningar.

Nu ställs nya hårdare krav på den statistiska stickprovskontroll, som används av förpackare som inte e-märker. Stickprovskontrollen måste vara så bra, att förpackningarna klarar de tester, som tillsynsmyndigheterna (Swedac, Livsmedelsverket och kommunerna) gör.

Ett stort antal företag berörs av de nya reglerna. Totalt i Sverige är det idag enbart ett 40-tal förpackare som tillämpar e-märkningssystemet.

”Syftet med de nya föreskrifterna är att stärka konsumentskyddet. Man ska som konsument vara säker på att få den mängd vara ,som man betalar för”, säger Kari Björkqvist, tillförordnad chefsjurist på Swedac.

Företag kan även fylla förpackningar manuellt, vid småskalig produktion. Då är det inte alls tillåtet med undermängder i förpackningarna!

De nya föreskrifterna träder i kraft den 3 juli 2017. Förpackare och importörer får dock under en övergångsperiod fram till 2 juli 2018 fortfarande använda sig av det gamla, nu gällande, regelverket.

Via PDF-länken nedan kan du läsa/ladda ner de nya föreskrifterna (STAFS 2017:1) i sin helhet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top