
Konica Minoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen. På en presskonferens på mässan avslöjade man detaljer om nästa version i serien, en maskin som fanns med i företagets monter som prototyp.
Toshi Uemura har titeln Executive Officer and Head of Industrial Print, Konica Minolta Europe. Han var stolt över att kunna berätta att man under de tio åren sedan introduktionen har placerat ut över ettusensjuhundra maskiner på världsmarknaden. Fördelningen mellan Europa, USA och Asien är tämligen lika procentuellt sett.
– Jag är också stolt över att kunna berätta att våra pressar intar en ledande position tillsammans med fem andra märken när det kommer till vilka som är snabbast. Detta enligt en undersökning av IDC, sa han.
Den nya pressen, som man räknar med kommer på marknaden nästa år, har fyra kännetecken enligt Toshi Uemura.
– Vår avsikt är att ta automatisering och produktivitet till nya höjder. Automatisering blir allt viktigare i takt med att det blir allt svårare att hitta duktiga operatörer. Den nya maskinen blir mycket lätt att köra.
Genom att bygga vidare på den beprövade framgången med AccurioLabel 230 positioneras Konica Minoltas prototyp enligt företaget som den perfekta lösningen för digital etikettproduktion i mellanskalan. För den kund som vill kan den förses med Intelligent Quality Optimiser (IQ) som förenklar arbetsflöden, möjliggör längre utskriftskörningar på upp till 1 600 linjära meter och säkerställer färgregistreringsnoggrannhet även vid full hastighet (23,4 m/min). Utskriftsupplösningen har också höjts till 1200 x 2400 dpi. På Labelexpo demonstrerades prototypen tillsammans med Konica Minoltas portfölj av digitala arbetsflödeslösningar för etikett- och förpackningsproduktion i samarbete med MGI Digital Technology.

I montern fanns också MGIs JETvarnish 3D Web 400 för digital förädling samt MGI Octopus Web för hybrid digital stansning och efterbehandling samt GM DC350Mini Basic för semiroterande stansning och laminering visas upp.
Med blicken framåt är Konica Minolta fast beslutna att dra nytta av den växande marknaden – som enligt analytiker från Smithers Pira förväntas öka med nästan 60 % till 20 miljarder dollar inom tio år, fram till 2032.
– Vi är i framkant av digital etikettproduktion, vilket erbjuder spännande möjligheter för tryckeritjänstleverantörer. Enligt Smithers Pira väntas marknaden öka med nästan sextio procent till ett värde på tjugo miljarder dollar fram till år 2032, sade Toshi Uemura.