Konica Minolta lanserade ny etikettpress vid event i Madrid

PUBLICERAD: 7 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Konica Minolta lanserade sin nya digitala etikettpress AccurioLabel 400 vid en event i spanska Madrid. (Bild Konica Minolta. Bilden är ett montage)|”Vi tror att AccurioLabel 400 kommer att öka vår expansion ytterligare”, sade Carsten Bamberg. (Bild Bo Wallteg)
|Den femte, vita färgen, ökar nu möjligheterna för kunderna. (Bild Bo Wallteg)

År 2015 på Labelexpo tog Konica Minolta steget in på marknaden för digitala etikettpressar och året efter kom de första ut på marknaden. Acceptansen har varit stark. Mer eller mindre samtidigt som man meddelar att man placerat maskin nummer ettusen på marknaden, presenterade man vid ett event i Madrid, det nya tillskottet i AccurioLabel-serien, AccurioLabel 400, en fyrfärgspress som dessutom erbjuder vit toner.

Den tusende pressen, en AccurioLabel 230 rulle till rulle, levererades nyligen till ett franskt företag (Läs HÄR!). I samband med det sade Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef inom Konica Minolta Business Solutions Europe, att det var en viktig milstolpe eftersom man hade seriösa planer på att ytterligare accelerera etikettverksamheten, och strax efter bevisades det genom lanseringen av den nya pressen.

”Vi tror att AccurioLabel 400 kommer att öka vår expansion ytterligare”, sade Carsten Bamberg. (Bild Bo Wallteg)

AccurioLabel serien var ursprungligen tänkt för små och medelstora etikettproducenter men har börjat leta sig in hos allt större företag. De lämpar sig för små till medelstora produktioner.

När AccurioLabel 400 presenterades i slutet av maj fanns ett stort antal internationella journalister på plats på koncernens Labels & Packaging Exhibition i Madrid. Inledningstalade gjorde Toshitaka Uhemura, Corporate Senior Vice President på Konica Minolta.

”Vi har på ett fåtal år lyckats sälja ettusen maskiner på marknaden varav cirka en tredjedel i Europa och det är vi mycket stolta över. Jag tror att det är någon form av rekord i samband med digitalpressar”, sa han.

”Vi lovar branschen att vi ska fortsätta vår strävan att hjälpa dem att gå över från analog till digital teknik. Det vi introducerar i dag är ett bevis på det”.

AccurioLabel 400 – vad är nytt?
Även Carsten Bamberg var mycket nöjd med utvecklingen för de digitala pressarna. Han sa att företaget var nummer ett på marknaden räknat i antal levererade enheter till marknaden förra året och att trenden håller i sig. Första kvartalet var mycket starkt. Enligt egen uppgift har man idag tjugosex procent av den digitala etikettpressmarknaden. Så här långt har det handlat om AccurioLabel 190 och 230, lanserade i samband med två olika Labelexpo. Nu kommer alltså 400 med säljstart första kvartalet nästa år. Utvecklingen har skett i nära samarbete med danska Grafisk Maskinfabrik, GM som svarar för av- och upprullning. Rullarna kan vara upp till 800 millimeter i diameter.

Den femte, vita färgen, ökar nu möjligheterna för kunderna. (Bild Bo Wallteg)

”Vad är nytt på 400? Vi har det vi kallar Intelligent Quality Control med inbyggd skanner och fotospektrometer som tar hand om automatisk kalibrering och färgstabilitet, densitet och möjliggör egna profiler”, säger Carsten Bamberg.

”Till detta kommer mångsidighet. Vi kan trycka på många material som andra inte klarar, och nu får vi också en femte färg, vit, med mycket bra opacitet som öppnar nya möjligheter”.

”Beteckningen 400 representerar hastigheten på maskinen, vi kan gå upp till just precis under fyrtio meter per minut när vi kör CMYK och tjugo meter när vi lägger till vitt”.

Pressen har en upplösning på 1.200 dpi (motsvarande 3.600 dpi) och hanterar banbredder på 250 eller 330 millimeter. Den är försedd med tre operatörspaneler och man kan även jobba med en fristående panel, till exempel en iPad.

Behov av att kunna producera mer
Total produktionslängd per jobb kan ställas in upp till tretusen meter. Det finns enligt Carsten Bamberg ett uttalat behov hos många kunder att kunna producera mer per månad. 400-modellen kan klara upp till etthundra tusen meter per månad men det rekommenderas att man startar med ungefär hälften. För att hantera detta har pressen försetts med extra tonermagasin.

”Vi riktar oss med den här pressen mot medelstora och stora volymer. Digitaliseringen av etikettmarknaden kommer att fortsätta öka med en tillväxt med dubbla siffror årligen så möjligheterna finns verkligen”, säger Carsten Bamberg.

”Vi uppskattar att det finns över tretusen medelstora och stora etikettproducenter och känner oss säkra på att många av dem kommer att vara intresserade av AccurioLabel 400”.

För de företag som inte har fullt så stort kapacitetsbehov kommer 230-modellen att säljas parallellt med den nya pressen.

Text Bo Wallteg

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x