Den internationellt erkände produktdesignern Drew Smith kommer på Scanpack att utveckla sina tankar om hur rätt förpackning ger ökad kundlojalitet.
”Förpackningen i sig är idag den enskilt viktigaste faktorn för en framgångsrik marknadsföring”, säger Drew Smith, som på Scanpacks sista dag, 26 oktober, på mässans Superbrandscen håller ett seminarium på temat hur man bygger långvariga relationer med sina kunder.
Kanadensiske Drew Smith är grundare av Milano-baserade företaget Smith Lumen, som har verksamhet i 25 länder och har över 350 internationellt välkända varumärken i sin portfölj. Drew Smiths affärsidé går ut på att hjälpa företag att utveckla och omforma sina varumärken, just med syftet att bygga en långsiktig kundrelation. Detta blir allt viktigare i dagens digitala värld, där olika varumärken slåss om kunderna i en svindlande hastighet.
”Ny teknologi har omvandlat snart sagt alla aspekter av våra liv på sätt som vi inte kunde ha förutsett för några år sedan. Nu kan vi beställa nästan allt online och få det levererat hem nästa dag. Vi har nu möjlighet att jämföra produkter och tjänster baserat på det vi ser och den information vi får, tillgängligt vid våra fingertoppar”, konstaterar Drew Smith.
Drew Smith förutser tuffare tider för branded packaging, alltså förpackningar som förmedlar och stärker ett varumärke.
”Branded packaging föddes utifrån producenternas behov att garantera kvaliteten och integriteten hos sina produkter. Via reklam lyfter man fram produktens unika egenskaper, som skiljer den från konkurrenternas. Det behövdes inte för hundra år sedan. Då litade konsumenterna på den lokala handlaren. Ett förtroende som sakta förskjutits till producenterna och deras varumärken”, säger Drew Smith.
Vad som nu händer är att kundernas lojalitet blir allt större mot varumärket på den digitala eller fysiska butik, där man handlar, än mot produkterna på hyllan.
”Därmed har vi gått varvet runt. Eftersom traditionell massreklam får minskad betydelse måste märkesvaror kämpa på som aldrig förr för att överhuvudtaget märkas i det enorma utbud som erbjuds. Det har lett till att förpackningen blivit den enskilt viktigaste faktorn för att framgångsrikt marknadsföra produkter”, säger Drew Smith.
Enligt Drew Smith blir huvudproblemet framöver för många producenter att räkna ut hur man bygger sina varumärken i en digital värld.
”Hemleveranserna kommer bara att öka och många av dessa inköp kan ske automatiskt. Att minska avfall och kunna erbjuda biologiskt nedbrytbara material blir allt viktigare för konsumenten. Förpackningar får en ny roll men förblir den viktigaste faktorn för att tillföra värde i varumärken, särskilt inom lyxsegmentet, menar Drew Smith.