Kolla på Scanpack: Förpackningen är viktig för ökad kundlojalitet

PUBLICERAD: 17 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Produktdesignern Drew Smith håller ett seminarium på Scanpack där han berättar om hur rätt förpackning ger ökad kundlojalitet. (Bild Smith Lumen)

Den internationellt erkände produktdesignern Drew Smith kommer på Scanpack att utveckla sina tankar om hur rätt förpackning ger ökad kundlojalitet.

”Förpackningen i sig är idag den enskilt viktigaste faktorn för en framgångsrik marknadsföring”, säger Drew Smith, som på Scanpacks sista dag, 26 oktober, på mässans Superbrandscen håller ett seminarium på temat hur man bygger långvariga relationer med sina kunder.

Kanadensiske Drew Smith är grundare av Milano-baserade företaget Smith Lumen, som har verksamhet i 25 länder och har över 350 internationellt välkända varumärken i sin portfölj. Drew Smiths affärsidé går ut på att hjälpa företag att utveckla och omforma sina varumärken, just med syftet att bygga en långsiktig kundrelation. Detta blir allt viktigare i dagens digitala värld, där olika varumärken slåss om kunderna i en svindlande hastighet.

”Ny teknologi har omvandlat snart sagt alla aspekter av våra liv på sätt som vi inte kunde ha förutsett för några år sedan. Nu kan vi beställa nästan allt online och få det levererat hem nästa dag. Vi har nu möjlighet att jämföra produkter och tjänster baserat på det vi ser och den information vi får, tillgängligt vid våra fingertoppar”, konstaterar Drew Smith.

Drew Smith förutser tuffare tider för branded packaging, alltså förpackningar som förmedlar och stärker ett varumärke.

”Branded packaging föddes utifrån producenternas behov att garantera kvaliteten och integriteten hos sina produkter. Via reklam lyfter man fram produktens unika egenskaper, som skiljer den från konkurrenternas. Det behövdes inte för hundra år sedan. Då litade konsumenterna på den lokala handlaren. Ett förtroende som sakta förskjutits till producenterna och deras varumärken”, säger Drew Smith.

Vad som nu händer är att kundernas lojalitet blir allt större mot varumärket på den digitala eller fysiska butik, där man handlar, än mot produkterna på hyllan.

”Därmed har vi gått varvet runt. Eftersom traditionell massreklam får minskad betydelse måste märkesvaror kämpa på som aldrig förr för att överhuvudtaget märkas i det enorma utbud som erbjuds. Det har lett till att förpackningen blivit den enskilt viktigaste faktorn för att framgångsrikt marknadsföra produkter”, säger Drew Smith.

Enligt Drew Smith blir huvudproblemet framöver för många producenter att räkna ut hur man bygger sina varumärken i en digital värld.

”Hemleveranserna kommer bara att öka och många av dessa inköp kan ske automatiskt. Att minska avfall och kunna erbjuda biologiskt nedbrytbara material blir allt viktigare för konsumenten. Förpackningar får en ny roll men förblir den viktigaste faktorn för att tillföra värde i varumärken, särskilt inom lyxsegmentet, menar Drew Smith.

 

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback