Kolla på Scanpack: Förpackningen är viktig för ökad kundlojalitet

PUBLICERAD: 17 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Produktdesignern Drew Smith håller ett seminarium på Scanpack där han berättar om hur rätt förpackning ger ökad kundlojalitet. (Bild Smith Lumen)

Den internationellt erkände produktdesignern Drew Smith kommer på Scanpack att utveckla sina tankar om hur rätt förpackning ger ökad kundlojalitet.

”Förpackningen i sig är idag den enskilt viktigaste faktorn för en framgångsrik marknadsföring”, säger Drew Smith, som på Scanpacks sista dag, 26 oktober, på mässans Superbrandscen håller ett seminarium på temat hur man bygger långvariga relationer med sina kunder.

Kanadensiske Drew Smith är grundare av Milano-baserade företaget Smith Lumen, som har verksamhet i 25 länder och har över 350 internationellt välkända varumärken i sin portfölj. Drew Smiths affärsidé går ut på att hjälpa företag att utveckla och omforma sina varumärken, just med syftet att bygga en långsiktig kundrelation. Detta blir allt viktigare i dagens digitala värld, där olika varumärken slåss om kunderna i en svindlande hastighet.

”Ny teknologi har omvandlat snart sagt alla aspekter av våra liv på sätt som vi inte kunde ha förutsett för några år sedan. Nu kan vi beställa nästan allt online och få det levererat hem nästa dag. Vi har nu möjlighet att jämföra produkter och tjänster baserat på det vi ser och den information vi får, tillgängligt vid våra fingertoppar”, konstaterar Drew Smith.

Drew Smith förutser tuffare tider för branded packaging, alltså förpackningar som förmedlar och stärker ett varumärke.

”Branded packaging föddes utifrån producenternas behov att garantera kvaliteten och integriteten hos sina produkter. Via reklam lyfter man fram produktens unika egenskaper, som skiljer den från konkurrenternas. Det behövdes inte för hundra år sedan. Då litade konsumenterna på den lokala handlaren. Ett förtroende som sakta förskjutits till producenterna och deras varumärken”, säger Drew Smith.

Vad som nu händer är att kundernas lojalitet blir allt större mot varumärket på den digitala eller fysiska butik, där man handlar, än mot produkterna på hyllan.

”Därmed har vi gått varvet runt. Eftersom traditionell massreklam får minskad betydelse måste märkesvaror kämpa på som aldrig förr för att överhuvudtaget märkas i det enorma utbud som erbjuds. Det har lett till att förpackningen blivit den enskilt viktigaste faktorn för att framgångsrikt marknadsföra produkter”, säger Drew Smith.

Enligt Drew Smith blir huvudproblemet framöver för många producenter att räkna ut hur man bygger sina varumärken i en digital värld.

”Hemleveranserna kommer bara att öka och många av dessa inköp kan ske automatiskt. Att minska avfall och kunna erbjuda biologiskt nedbrytbara material blir allt viktigare för konsumenten. Förpackningar får en ny roll men förblir den viktigaste faktorn för att tillföra värde i varumärken, särskilt inom lyxsegmentet, menar Drew Smith.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1